Mag ik weigeren als me baas vraagt of ik wil werken bij iemand die zeer veel rookt ?
Mijn baas vroeg me of ik bij iemand wilde werken die heel veel rookt en echt niet buiten roken kan.
Ik ben er naar toe gegaan en het is echt niet normaal meer hoeveel deze persoon rookt, toen ik thuis kwam heb ik me een partijtje lopen hoesten alsof me leven er vanaf hing.
Maar nu vraagt me baas of ik er 3 keer per week naar toe wil gaan.
Ik vind 1 dag per week al erg, maar 3 x per week zie ik echt niet zitten.
Ik zelf rook niet en heb nooit gerookt ook, en die persoon kan echt niet zonder roken en ik kan moeilijk haar verbieden te roken het is haar eigen huis.
Maar mag ik wel weigeren bij mijn baas ?
En zo ja weet iemand dan een site waar dat op staat dat ik dat mag weigeren zodat ik bewijs heb en ze mij niet kunnen ontslaan op werk weigering.
Ik heb nog geen antwoord gegeven aan me baas, ze vroegen alleen of ik er misschien 3 x per week naar toe wil gaan.
Ik zei toen moet ik over na denken.
Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben daar minstens 3 uur per x aanwezig dus dat is vrij lang.
Toegevoegd na 9 minuten:
Ik ben helaas niet lid van een vakbond en nou wil ik ook weten mag je alleen weigeren als je lid bent van een vakbond of ook als je niet lid bent ?
Toegevoegd na 3 uur:
Het rare is ze willen mij bij andere oudjes weg halen om bij die rook persoon te laten werken.
Zegt 1 omaatje dus rook persoon gaat voor mij, ze ging helemaal uit haar dak dat ik weg gehaald werd bij haar.
En zij een ander persoon krijgt
Heeft omaatje helemaal gelijk in dat ze boos werd.
Toen dacht ik hu hoe weet ze dat nou.
Ze had trouwens al gezegd dat ze er ziek van werd ; dat lijkt me duidelijk genoeg. Of dat eventueel psychisch ziek is, doet niet eens ter zake.
IRL heb ik vaak ook wel de indruk dat mensen degelijke reacties zeer, zeer sterk overdrijven. Zo had ik een medemoeder op school die was ZO allergisch voor het zien van rook, dat ze je er al bij probeerde te lappen als je met temperaturen onder 0 op het schoolplein ademhaalde. "Ik zag rook ! Uche uche uche'. En ik heb jaren op kantoor gezeten met een collega die al begon te hoesten als ik met een witte pen in de mond zat. (Die hebben we indertijd - toen kon dat nog vreselijk lopen stangen met van die talkpoedersigaretten uit de fopwinkel. Wát een hysterische aanstelster. Die wilde ook dat alle keren dat wij gingen roken van ons werk werd afgetrokken, terwijl de enige reden dat we niet op kantoor rookten, het feit was dat ZIJ er niet tegen kon. Zieltje. Maar inmiddels ben ik wat ouder (en hopelijk wijzer0 en ik weet dat er ook mensen zijn - al zijn het er niet zo veel als ze je soms willen doen geloven - die ECHT lichamelijk last hebben van sigarettenrook. Zeker als het veel is. Ik ben wel een roker van huis uit, maar als iemand de hele dag zware shag of sigaretten zit te paffen in een pot
dicht hok, wordt ik daar ook niet vrolijk van. Tuurlijk, ik twijfel er (ook) niet aan dat negen van de 10 aanstellers, hypochonders, waardefascisten en hysterici zijn. Maar daar mag die tiende die er echt last van heeft, niet onder lijden. En dat kun je uit de vraag dus niet opmaken ; bij welk deel ze hoort. Altijd slag om de arm dus., Bovendien heb je tegenwoordig als antiroker de wet schandalig aan jouw kant.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.