Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kost ondersteuning bij WinXP 72 euro?

Is dat moreel wel verantwoordelijk? Waarom geen gratis telefonische support? 'T wordt nl. altijd (door MS-fanboys) geroepen dat je er support bij krijgt als je een legale Windows koopt.
Dat klopt dus gewoon niet??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De meeste softwarebedrijven zoals Microsoft geven gratis support bij problemen (d.m.v. patches en uodates), maar vragen aan de helpdesk zijn bijna altijd gebruikersvragen. Hiervoor wordt vaak een apart service contract afgesloten, zoals in jouw voorbeeld.

Grote bedrijven als HP en Dell die de software meeleveren bieden deze support zelf aan klanten.

Er is wel gratis support mogelijk via een zeer groot aantal gebruikersgroepen, voor een groot deel vallen die ook onder Microsoft.

De betaling waar je op doelt is vooral bedoelt als drempel voor de directe support via mail, chat of telefoon.

Toegevoegd na 4 minuten:
In antwoord of dit moreel verantwoordelijk is? Ja, want zo kan de prijs van de software zelf omlaag en kunnen klanten kiezen of ze extra support nodig hebben en van wie je die wilt hebben.

De MS-fanboys die je noemt hebben ongelijk dat bij het kopen van een legale Windows CD er recht is op telefonische support.

Wat je voor dat bedrag meestal ook krijgt is directe support door mensen met verstand van zaken. Dat mag je dan weer wel verwachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Drempel? Oh... Dus na 't antwoord krijg je 't geld weer terug?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat zeker niet. Ik bedoel dat als die 72 euro in het aankoopbedrag zat (en het product dus 72 euro duurder was) er m.i. veel meer mensen van de support gebruik zullen maken dan als je er apart voor moet betalen. Ik heb voor Microsoft XP en Vista nog nooit support nodig gehad. Alle antwoorden zijn wel online te vinden en er zijn hele grote discussiefora, waarin Microsoft specialisten ook gratis antwoorden geven. Alleen niet direct via een telefoongesprek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
NB. Er zijn trouwens maar heel weinig mensen die een Windows XP licentie (dus geen OEM licentie) kopen. bedrijven zoals waar ik voor werk hebben een corporate contract en de support is dan soms afgekocht. Als je een PC koopt bij o.a. Dell kan je ook bij hen terecht voor support, al zullen ze daar mogelijk ook geld voor vragen, net als Microsoft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Alle antwoorden zijn wel online te vinden"
Daar ben ik 't dus pertinent mee oneens. Ja, tenzij je misschien niks anders doet dan googlen, je leven lang. Maar dan nog...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel dat in principe alle antwoorden online te krijgen zijn. Er zijn ook speciale websites voor met specialisten (bijv. Technet van Microsoft) waar je met elkaar er wel uit komt. Maar eerlijk gezegd vroeg je waarom ondersteuning 72 euro kost en dat is redelijk simpel. Voor de directe persoonlijke support. Dat bedrag zit niet meer in de prijs van de licentie en is eerlijker omdat je die support soms krijgt van de leverancier (o.a. bij OEM verkoop).
Ja, dat is moreel verantwoordelijk, want op www.goeievraag.nl kun je terecht met al je supportvragen.
Gratis!
(en wat betreft de praktijken van MS heb je gelijk!)
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er een categorie Windows bij moet horen we het graag ;o)
AWM
15 jaar geleden
Da's nog wel een idee, want er komen toch wel wat vragen langs. Maar, weet waar je aan begint, want dan eisen onze Linux en OS-X vrienden ook hun plekje op:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ach... Die zijn toch op twee handen te tellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@SOM: een goed idee.
Hoofdcat: Operating systems
Subcats:
Windows XP
Windows 7
Linux
Google OS
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Bitch: Mail dit idee anders even via het contact formulier naar de beheerders. De moderatoren bepalen niet welke categorieën er komen. Eerlijk gezegd denk ik dat dit ook vooral bepaald wordt n.a.v. het aantal gestelde vragen. Als er twee linux vragen zijn gesteld denk ik niet dat het een categorie rechtvaardigd. De categorie besturingssystemen is er al. Daarnaast kan je ook in de trefwoorden de subcategorie kwijt.
Windows is zo'n krakkemikkig product, dat als MS ondersteuning zou moeten verlenen, dat ze dan in no time failliet zouden zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding