Hoe zit het nou met een 'Politie Beslag'?
Een goede vriend van mij heeft op dit moment last van 'financiële problemen'. Hij is nu al 3 maanden werkloos en heeft ook geen uitkering of ander inkomen. Hierdoor heeft hij bepaalde lasten niet kunnen betalen. Op dit moment heeft hij ongeveer 5 lopende dossiers bij deurwaarders, waar hij een regeling mee heeft getroffen. Dit is wel moeilijk voor hem omdat hij niets heeft om mee te kunnen betalen. Zelf heb ik hem geholpen met een paar betalingen en die zijn gelukkig afbetaald nu.
Gisteren heeft hij een brief gekregen voor een 'Kennisgeving van Voorgenomen Politie Beslag'. Het gaat om een bedrag van €425.06 die binnen 5 dagen voldaan moet worden. Er staat in de brief dat er beslag gelegd zal worden op auto, inboedel, inkomen en zijn bankrekening. Hij woont nog bij zijn ouders thuis en staat gewoon daar ingeschreven als medebewoner. Hij vroeg zich af of dit wel mogelijk is zonder dat hij nooit hiervoor direct is benaderd door een deurwaarder in persoon en ook of dit kon zonder tussenkomst van een rechter. Het betreft een rekening van het CJIB uit het verleden. Kan de gerechtsdeurwaarder bij zijn ouders huis alles meenemen?
*Ik zal een kopie van de betreffende brief bijvoegen.
Toegevoegd na 45 minuten:
Vergeten informatie: Vriend is 21+
Toegevoegd na 5 dagen:
Ter Info:
Ben samen met hem naar desbetreffende kantoor gegaan en het totale bedrag betaald. Na een gesprek met de medewerkers werd er heel veel informatie gegeven. De brieven die ze sturen zijn alleen maar gemaakt om bang te maken.
Alleen op dingen die van hemzelf zijn, maar zolang je niet kan aantonen dat het niet van jouw is zullen ze het inbeslag nemen.
Maar iemand van 21 jaar moet in staat zijn om wat voor werk dan ook te gaan doen en daarmee zijn onderhoud te betalen.
5 lopende dossiers bij deurwaarders.......? Dan is een beetje oneigenlijke druk wel geoorloofd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.