Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een Macbook in een Apple store in NL kopen met zowel Studentenkorting als BTW-Aftrek?

Ik lees op heel veel websites dat het uit eigen ervaring wel mogelijk is om een macbook zowel met studentenkorting als BTW-aftrek te kopen,

toch nu ik heb gebeld met twee iAmstores beweren zij dat de factuur op naam komt (bij studiekorting) en dat ie daarom niet meer btw-aftrekbaar is.

Hoe zit dit en hoe kan ik dit eventueel omzijlen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik geloof niet helemaal wat die stores zeggen.
De korting wordt namelijk aangeboden door de winkel, terwijl de BTW aftrek een fiscale maatregel is om voor studenten benodigd materiaal makkelijker te krijgen.
Hoe weet de fiscus nu of een inkoop prijs met of zonder korting was? En wat dan nog? Al is het een "roodharigen korting" of zoiets geks.

Korting heeft niets te maken met belasting regels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Logischerwijs ben ik het met de Apple-winkel eens: of de laptop is voor de studie, of hij is zakelijk. Het is niet logisch om dan een factuur te leveren die aan alle vereisten voor het aftrekken als voorbelasting geldt.

Wat je zou kunnen nagaan is of de factuur die jij krijgt niet toch aan alle eisen voldoet (kvk nummer, BTW-nummer), behalve dan dat jouw bedrijfsnaam er niet opstaat. Je kan dan overwegen om bij de Kamer van Koophandel je eigen naam als handelsnaam op te geven. Hierdoor voldoet de factuur wel aan alle eisen.

Overigens ben je dan nog niet helemaal klaar. Mocht jij een controle krijgen, dan kan de Belastinginspecteur vragen hebben over de studiekorting. Niet dat je de computer niet met korting had mogen kopen, maar wel dat het namelijk zou kunnen betekenen dat jij de laptop ook deels privé gebruikt. Als jij aannemelijk kan maken dat dat niet het geval is, dan mag het verder (studiekorting of niet). Maar wellicht wil de fiscus dat je een deel van de afgetrokken voorbelasting weer corrigeert met het vak privé-gebruik op je aangifte.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik wil het bovenstaande toch even aanvullen met een 'maar'. Als jouw studie een zakelijk karakter heeft, en je mag het 100% aftrekken als zakelijke kosten, dan is de BTW ook 100% aftrekbaar als voorbelasting.

Toegevoegd na 15 minuten:
Even ter verduidelijking: de keuze van de winkels om producten met studiekorting geen bon te geven met een bedrijfsnaam (of Kvk/btw-nummer) erop is een beleidskeuze, geen wettelijke verplichting. Ik wil daarbij wel aangeven dat ik dat wel logisch vind: een student waarvoor de korting geld studeert vrijwel altijd als privépersoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing