Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel mag ik als meerderjarige bijverdienen met werken, voordat dat effect heeft op de bijstandsuitkering van mijn (alleenstaande) moeder?

En ja, ik woon bij haar en ik heb nog 2 meerderjarige zusjes (die ook niet werken). Volgens onze moeder gaat het direct van haar uitkering af als we bijwerken. Maar ik weet niet in hoeverre dat eigenlijk waar is en ik zou het zeer vreemd vinden als ik helemaal niks mag bijverdienen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Wat telt niet mee bij de huishoudtoets:

Inkomsten van thuiswonende kinderen van 18 jaar en ouder, die studiefinanciering of een tegemoetkoming voor schoolkosten (WTOS) krijgen of kunnen krijgen. Deze inkomsten tellen niet mee als het totaal van deze inkomsten (ook uit een baantje) niet hoger is dan € 1.023,42 per maand. Heeft uw studerende kind meer inkomsten? Dan tellen de inkomsten boven dit bedrag mee voor de bijstandsuitkering.

Jij mag dus je inkomen aanvullen tot 1.023.42 per maand, en dat mogen je zussen ook. Alles wat je meer binnenkrijgt, telt mee voor het gezinsinkomen en wordt gekort op de uitkering van je moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inclusief je studiefinanciering mag je een inkomen hebben van 1059, 49 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Per 2012 is het huishoudinkomen van toepassing, dat wil zeggen dat Bijstand niet meer wordt gezien als een uitkering voor een alleenstaande of een echtpaar, maar voor het hele gezin.

Voor studerende thuiswonende kinderen die jonger zijn dan 27, geldt de hierboven beschreven uitzondering. Dat geldt wanneer je een studie volgt die "uit 's Rijks kas" wordt bekostigd: dat zijn opleidingen waarvoor je tegemoetkoming scholieren of studiefinanciering ontvangt, en naar aanleiding van een uitspraak van de rechter, ook deeltijdstudies. Dus tot 1059,49 euro per maand is vrijgesteld. Mocht je inkomen daar bovenuit komen, dan ben je verplicht dit te melden, en telt het inkomen dat daar bovenuit komt, wél mee voor de bepaling van de hoogte van de uitkering van je moeder.

Een andere uitzondering is wanneer een gezinslid hulpbehoevend is. Ik weet niet wat de reden is dat je andere meerderjarige zussen niet werken, maar als bijvoorbeeld één van hen zorg nodig heeft en niet kan werken, kun je een verzoek indienen om haar inkomsten (uit bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsuitkering) niet meer te laten tellen.

Vorig jaar gold nog dat je een klein percentage van je salaris mocht houden de eerste zes maanden dat je vanuit de Bijstand ging werken, maar of dat nog geldt, weet ik niet. Ik zal het eens nazoeken. Overigens gaat voor mensen die al langer Bijstand hebben, de gezinstoets pas gelden per 1 juli, en niet per 1 januari. Maar inderdaad zal geld dat je als meerderjarig inwonend kind verdient, in mindering worden gebracht op de uitkering van je moeder. Ik zal maar niet zeggen wat ik daarvan vindt trouwens, maar ik begrijp wel meer dingen niet van onze huidige regering..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing