Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben Wajonger, en het bedrijf waar ik werk heeft mijn halve salaris betaald vanwege dreigend faillisement, moet ik aangifte bij UWV doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
547

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je dient uiteraard het UWV op de hoogte te brengen van de gemiste inkomsten.

UWV gaat dan op onderzoek uit en dient het tekort aan te vullen, kan wel een tijdje duren voordat ze tot uitbetalen overgaan, de werkgever is in eerste instantie zelf verplicht om aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen.

Sterkte in deze moeilijke tijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je inderdaad naar het UWV stappen en daar werk van maken.Hij is verplicht jou het volledige salaris uittebetalen voor de uren die jij gewerkt hebt.Als hij je wil ontslaan moet hij met cijfers over de brug komen bij het UWV.Dan is is hij verplicht een opzegtermijn van 3 maanden in acht te nemen en je deze 3 maanden in dienst te houden.Maar hij kan jou niet elke maand een half salaris geven,tenzij het UWV het goedkeurt en dit aangevuld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar baseer je dit op: "Dan is is hij verplicht een opzegtermijn van 3 maanden in acht te nemen en je deze 3 maanden in dienst te houden." Als hij morgen failliet wordt verklaard betaald hij helemaal niets meer uit en dienen de curator samen met het UWV met een oplossing te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mijn eigen ervaring daar mijn vorige werkgever ook failliet dreigde te gaan en ik met twee andere collega's ontslagen zijn.Daar heb ik hier de kopieën ook van die hij bij het UWV ook overhandigd heeft.En op basis daarvan kon hij ons ontslaan.Maar hij moest ons van het UWV nog 3 maanden in dienst houden en uitbetalen.Het zou iets anders geweest zijn als het bedrijf failliet was.Hij kon ons ook de 37 maanden salaris niet meer betalen voor de dienstjaren.En was hier op basis van de cijfers hiervan vrijgesteld,daar anders de onderneming er onderdoor zou gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elk geval is identiek. Zoals het bij jou ging hoeft het niet te gaan bij de vraagsteller, jou ex-baas had nog geld om 3 maanden loon te betalen, mogelijk dat de baas van VG geen geld heeft om deze maand te betalen. Wetgeving is er duidelijk in. Bij dergelijke gevallen dient het UWV de betalingsmogelijkheden van de werkgever te onderzoeken en zonodig het loon van de werkgevers uit te keren die zij dan mogen verhalen op de werkgever.
Onmiddellijk het Uwv waarschuwen en zorgen dat je een schriftelijke bevestiging daarvan hebt. Als het bedrijf niet betaalt, doet het Uwv dat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding