Hoe kun je als gezin geld besparen als 1 van de ouders de baan kwijt is?
Momenteel komt er dus te weinig geld binnen om rond te komen. Waar kun je op besparen, hoe kun je zorgen dat je toch genoeg geld hebt?
Mijn moeder heeft geen werk meer, vader wel. Ze is al bezig met UWV, maar het duurt even voordat dat rond is.
Ik woon nog thuis en wil graag weten hoe ik mijn ouders kan steunen. Zelf probeer ik al zo weinug mogelijk te verbruiken, zodat ze minder kosten hebben.
Toegevoegd na 11 uur:
Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe! Ik heb ze allemaal opgeschreven en ga het met mijn ouders bespreken.
3.8K
3.8K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat vervelend voor jullie! ik zie je vaak hier op gv en kan je wel waarderen! vooral je eerlijkeid ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dude... ik help al jaren één ouder die verdient. en nee paps is geen directeur en krijgt niet overbetaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat knap dat jij kunt zien hoe het bij hun is !mss is hun situatie wel veel anders dan bij " jullie pa"
Ritsuka
13 jaar geleden
Mijn vader werkt bij de krant, gemiddeld inkomen. Danen met mijn moeders inkomen en mijn kostgeld erbij konden we net rondkomen (ook al zeer krap..)
Nu maak ik mij echt zorgen over de rekeningen etc.
Nu maak ik mij echt zorgen over de rekeningen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel wij zijn een 5 hoofden gezin en mijn vader is al sinds jaren de enige die geld verdient. moeder ook wel maar minimaal. Hij verdient wel iets boven modaal dus misschien ben ik wat te grof in mijn reactie hierboven.
Maar zoals in het antwoord staat hebben wij jaren geleefd en nog steeds.
Veel besparen op water en energie.
geen merkkleding. We hebben ook geen dvd speler of dat soort spul. Ik heb zelf een laptop en tv van mijn eigen spaargeld. Ik ken jouw persoonlijk niet, maar als jij iemand bent die eerst altijd de beste merkkleding heeft, de nieuwste gadgets heeft en een kwartier doucht en ga zo maar door, als je jezelf hierin herkent zal er VEEL moeten veranderen.
geen merkkleding. We hebben ook geen dvd speler of dat soort spul. Ik heb zelf een laptop en tv van mijn eigen spaargeld. Ik ken jouw persoonlijk niet, maar als jij iemand bent die eerst altijd de beste merkkleding heeft, de nieuwste gadgets heeft en een kwartier doucht en ga zo maar door, als je jezelf hierin herkent zal er VEEL moeten veranderen.
Ritsuka
13 jaar geleden
Ik bespaar zelf al zoveel mogelijk, ik draag nooit merkkleding, voornamelijk zaken als Hema.
Gadgets koop ik niet, en als ik iets haal is het van mijn eigen spaargeld.
Douchen probeer ik ook al kort te doen.
Ik stel deze vraag omdat ik er zelf gewoon niet uitkom..
Gadgets koop ik niet, en als ik iets haal is het van mijn eigen spaargeld.
Douchen probeer ik ook al kort te doen.
Ik stel deze vraag omdat ik er zelf gewoon niet uitkom..
Ritsuka
13 jaar geleden
Ik heb mijn vader ook al aangeboden om meer kostgeld te betalen of mijn spaargeld te geven, maar dit wil hij niet aannemen. Hij wil het zelf oplossen, dus dan vraag ik maar hier om tips om aan hem te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap ik wel en jouw situatie is zoals ik hoor ook iets waar ik geen antwoord op kan geven.
daarvoor zou je alles goed inzichtelijk moeten maken en dan kijken waar je op moet besparen, of op welke manier je het inkomen kan verhogen (wees creatief)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk eens na voor je hier je reacties geeft, Georigie. Ritsuka vraagt hier om advies, stelt een eerlijke vraag. Geen reden om kort door de bocht te reageren, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt en mijn excuses daar ook voor.
Ik ben helaas zoveel mensen tegen gekomen die het kleine niet eren dat ik hierop reageerde als een echte kwal. Nogmaals mijn excuses @ritsuka
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste kans op besparen is inzicht hebben zoals het eerste antwoord stelt. Dan elke post afgaan of erop bezuinigd kan worden. Vervolgens met een kasboek je uitgaven bijhouden en contant betalen, zeker bij kleinere uitgaven, want dan zie je wat je uitgeeft en vele kleine uitgaven maken ook een grote. Besparen op je boodschappen door lidl en aldi te bezoeken helpt ook. Zelfs op kleding kan je nog besparen door te shoppen bij zeeman of wibra, is nog goedkoper dan de Hema.
Verder kan je informeren of er instanties zijn die je kunnen helpen, want misschien is er wel financiele of materiele hulp mogelijk. Verder kan het ook geen kwaad om de belastingaangifte met behulp van een instantie te doen (belastingdienst of vakbonden geven vaak gratis hulp) om te zien af je geen aftrekposten vergeet.
En niet onbelangrijk, kijken of je moeder weer zo snel mogelijk aan het werk kan door veel te solliciteren en in te schrijven bij uitzendbureaus. Veel succes!
Oh, en misschien ingrijpend, goedkoper gaan wonen kan een optie zijn.
Verder kan je informeren of er instanties zijn die je kunnen helpen, want misschien is er wel financiele of materiele hulp mogelijk. Verder kan het ook geen kwaad om de belastingaangifte met behulp van een instantie te doen (belastingdienst of vakbonden geven vaak gratis hulp) om te zien af je geen aftrekposten vergeet.
En niet onbelangrijk, kijken of je moeder weer zo snel mogelijk aan het werk kan door veel te solliciteren en in te schrijven bij uitzendbureaus. Veel succes!
Oh, en misschien ingrijpend, goedkoper gaan wonen kan een optie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan af en toe eens wat geld apart zetten. Een soort van spaarpotje van het gezin.
Een beetje bezuinigen tot alles weer goed is of natuurlijk zelf een baantje zoeken en ten minste je eigen zaken zelf betalen.
Sterkte!
Ritsuka
13 jaar geleden
Ik werk zelf al 32 uur in week, en betaal 275 in de maand kostgeld. Heb al aangeboden om meer te betalen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jammer , om dit temoeten meemaken . Ga eens naar de site van het NIBUD , daar staan tips waar je wat aan kan hebben . Van mensen die van de hoed en de rand weten . Hier wat tipjes die je zelf ook waarschijnlijk al bedacht had , voor het boodschappen doen , ga eerst bijv de little in en koop daar wat je van je lijstje nodig hebt en dan pas de AH in . Voor je iets koopt loop dan eerst door die goedkope winkels en dan pas kopen . Abonnementen allemaal op zeggen , en dan die je echt mist na een periode mogelijk weer nemen met een leuke aan bieding (oude klanten krijgen weinig , nieuwe leuke kado's) zeker ook de tel , en internet abonnementen! Gebruik what'app of ping . Je ouders zijn rijk ! Met zo'n lieve dochter die mee denkt en zo betrokken is , met de situatie . Vaak als je alles goed financieel op een rijtje zet , en durft te schrappen valt het meestal wel mee . Succes er mee .
flyingcrow
13 jaar geleden
heel goede vraag Ritsuka,ik hoop dat je aan veel tips en antwoorden iets hebt,en ook dat jullie situatie snel verbetert!Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een modaal inkomen kun je goed rondkomen hoor; tering naar de nering zetten. Maar als er jarenlang een extreem uitgavenpatroon is geweest, kan dat wel een flinke overstap zijn. Zeker als je relatief wat te duur woont voor één inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij redden het met 3 met één minimumloon. Het is maar net wat je gewend bent. Voor mij is dit net zo gewoon als voor een ander driedubbel modaal, dus dat is niet te vergelijken!
Succes ritsuka
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voor mij al heel lang geleden dat ik kleding heb gekocht. Ik heb wat broeken, wat shirts, en een trui voor als het erg koud is. Ik heb toch niet meer nodig? Waarom daar dan geld aan weggooien als je het al moeilijk hebt?
Verder proberen we natuurlijk beperkter te douchen (minder water gebruiken) beperkter het toilet door te trekken (voor een plas, als je alleen bent, is een beetje spoeling genoeg, dan een hele doortrek beurt. Ook scheelt de kleine knop er veel bij de grote knop (als je die hebt)
Ook kun je met je ouders het over boodschappen hebben. Wij zijn voor 2 weken eten circa 50 euro kwijt (dan is dit wel extreem, heel eenzijdig ed door gebrek aan genoeg kennis) maar het kán dus wel.
Zo houden jullie misschien zelfs geld over, waardoor jullie iets leuks kunnen kopen of doen met zn allen (je moet wel ontspannen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeiende vraag +
Oh ja Ritsuka,
Je schreef me dat jij meer wilde afdragen maar dat jouw vader het zelf wil oplossen.
Eigenlijk geef jij daarmee aan dat jij kan sparen, toch?
Dus als jij nu eens het bedrag zou sparen dat jij extra had willen afgeven aan jouw ouders en als je merkt dat jouw vader toch geen oplossing kan vinden dan is er altijd dat spaargeld nog, toch?
Volgens mij is er dus nog geen reden om je zoveel zorgen te maken.
Al begrijp ik uiteraard wel dat jij dat op dit moment wel doet. Zoals ik elders reeds schreef.
Jullie komen er wel! Succes ermee!
Eigenlijk geef jij daarmee aan dat jij kan sparen, toch?
Dus als jij nu eens het bedrag zou sparen dat jij extra had willen afgeven aan jouw ouders en als je merkt dat jouw vader toch geen oplossing kan vinden dan is er altijd dat spaargeld nog, toch?
Volgens mij is er dus nog geen reden om je zoveel zorgen te maken.
Al begrijp ik uiteraard wel dat jij dat op dit moment wel doet. Zoals ik elders reeds schreef.
Jullie komen er wel! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk is de vraag : hoe kun je besparen op je uitgaven:
al het andere doet er niet toe.leidt enkel tot discussie.
al het andere doet er niet toe.leidt enkel tot discussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dat je zo betrokken bent! Ritsuka!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de site goede vraag heeft tot doe kennisvermeerdering.
voor sociale contacten zijn andere site`s.
ik wil ook niet emotioneel betrokken raken met honderden anonieme vragenstellers.dat zou erg ongezond zijn.doe ff normaal.
ik wil ook niet emotioneel betrokken raken met honderden anonieme vragenstellers.dat zou erg ongezond zijn.doe ff normaal.
Ritsuka
13 jaar geleden
Ik geef achtergrondinformatie zodat de vraag beter te beantwoorden is. Sorry als deze vraag voor jou storend is niko.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het stoort mij niet in het minst.ik wijs er enkel op dat men ook vragen kan stellen op een zakelijke wijze.
als iemand meer behoefte aan persoonlijke aandacht zijn er andere fora.
als iemand meer behoefte aan persoonlijke aandacht zijn er andere fora.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Niko ; onpersoonlijk en zakelijk is op GV vrees ik al een HEEL lang geleden gepasseerd station.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@niko
de organisators van GV hebben via de optie 'reacties' wel degelijk de poort open gezet om extra toelichtingen te verstrekken en dat ervaar ik persoonlijk als verrijkend.
Ik begrijp uit jouw reacties dat jij daar anders over denkt maar je kan uiteraard op de link 'melden' klikken en de volgens jou overbodige reacties laten wegmodereren hé. Leg jij mij trouwens eens uit hoe je samen tot een efficiënte oplossing kan komen in dit soort emotioneel geladen kwesties als je niet een minimum aan randinformatie kan of mag uitwisselen? Niet alles valt op zakelijke wijze te verkondigen of op te lossen en persoonlijk vind ik dat GV net wel een Allround-forum voor een uiteenlopend publiek is. Ik zou eerder stellen dat er voor zakelijke aanpak de juridische fora zijn. Trouwens...
Indien hier alle vragen zouden geweerd worden die naar 'behoefte tot aandacht' ruiken dan zou het hier plots heel 'doods' worden als je het mij vraagt. Geven en nemen dus en volgens mij is de week-dead-line-formule een perfecte oplossing om te lang aanslepen van mogelijke discussies te beperken. Mensen zoals Ritsuka zien heel even geen oplossing en als een forum zoals GV de mogelijkheid biedt om én oplossingen aan te reiken én tegelijk morele ondersteuning te bieden dan vind ik dat persoonlijk een behoorlijke win-win-formule waarbij zowat iedereen aan zijn/haar trekken kan komen. Maar euh.... je schrijft dat het jou niet in het minst stoort dat er over en weer gediscuteerd wordt.... waarom geef je er dan wel kritiek op? Dat vraag ik me dan toch wel af hoor.
Of had jij ook heel even persoonlijke aandacht nodig?
Lol ;-) Groetekes en ik hoop dat jouw humor niet al te ver op zakenreis is hé ;-) ;-)
Ik begrijp uit jouw reacties dat jij daar anders over denkt maar je kan uiteraard op de link 'melden' klikken en de volgens jou overbodige reacties laten wegmodereren hé. Leg jij mij trouwens eens uit hoe je samen tot een efficiënte oplossing kan komen in dit soort emotioneel geladen kwesties als je niet een minimum aan randinformatie kan of mag uitwisselen? Niet alles valt op zakelijke wijze te verkondigen of op te lossen en persoonlijk vind ik dat GV net wel een Allround-forum voor een uiteenlopend publiek is. Ik zou eerder stellen dat er voor zakelijke aanpak de juridische fora zijn. Trouwens...
Indien hier alle vragen zouden geweerd worden die naar 'behoefte tot aandacht' ruiken dan zou het hier plots heel 'doods' worden als je het mij vraagt. Geven en nemen dus en volgens mij is de week-dead-line-formule een perfecte oplossing om te lang aanslepen van mogelijke discussies te beperken. Mensen zoals Ritsuka zien heel even geen oplossing en als een forum zoals GV de mogelijkheid biedt om én oplossingen aan te reiken én tegelijk morele ondersteuning te bieden dan vind ik dat persoonlijk een behoorlijke win-win-formule waarbij zowat iedereen aan zijn/haar trekken kan komen. Maar euh.... je schrijft dat het jou niet in het minst stoort dat er over en weer gediscuteerd wordt.... waarom geef je er dan wel kritiek op? Dat vraag ik me dan toch wel af hoor.
Of had jij ook heel even persoonlijke aandacht nodig?
Lol ;-) Groetekes en ik hoop dat jouw humor niet al te ver op zakenreis is hé ;-) ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:>)))))
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.