Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met die bijstandsregeling die deze maand ingaat en wat betekent dat voor mij?

Mijn vader valt binnenkort in de bijstand. Ik werk in een supermarkt... Wat houdt dit precies in voor mij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er wordt vanaf 1 januari 2012 gekeken naar het zogenaamde huishoudinkomen. Je vader heeft al een bijstandsuitkering. Dan gaat deze wetswijziging pas in per 1 juli 2012.
Soms tellen inkomsten niet mee voor de huishoudtoets. Bijvoorbeeld:
* een studerende kind dat WSF (Wet studiefanciering) of WTOS (Wet tegenmoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten) ontvangt, en een inkomen heeft dat minder is dan € 1023,00 per maand.

*voor kinderen van 16 en 17 jaar wordt het inkomen uit werk tot een grens van € 827,00 netto per maand niet meegerekend.
Waarschijnlijk studeer je nog. Vanaf 18 jaar val je dan onder de WSF (Wet Studiefinanciering) Dan mag je ruim € 13.000 per jaar bijverdienen zonder dat je vader zijn bijstandsuitkering verliest. (en jij je studiefinanciering)

NB: Ik weet niet hoe oud je broers zijn, wat ze verdienen en of ze studeren! Alleen als ze niet meer studeren, 18 jaar of ouder zijn en werken telt dit inkomen mee voor het huisoudinkomen.

PS: bij antwoord geplaatst en (per abuis) bij reactie

Toegevoegd na 10 uur:
Hieronder heb ik nog een bron toegevoegd waarmee bovenstaande informatie is te checken. Heel veel gemeenten geven op internet informatie over het zogenaamde huishoudinkomen cq korting op de bijstandsuitkering miv 1 januari 2012 of 1 juli 2012. Deze informatie komt allemaal op hetzelfde neer: korting op bijstand naar gezinsinkomen van € 1320.

In onderstaande link van de gemeente Rotterdam zijn diverse voorbeelden te vinden van situaties bijstand / inwonende verdienende kinderen (of een kind met zelfstandige bijstand) en de gevolgen van de nieuw ingevoerde maatregelen (korting op bijstand)

Het vraagt wat leeswerk, maar de informatie is helder: de gevolgen van de maatregelen kunnen nogal groot zijn: Terugval naar het huishoudinkomen van € 1320 netto.

Inwonende kinderen met studiefinanciering: in vrijwel alle situaties geen gevolgen. Inwonende kinderen zonder studiefinanciering maar met inkomen of een zelfstandige uitkering: korting op bijstand naar gezinsinkomen van € 1320.
fisbel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je 18+ bent en nog thuis woont, wordt alles wat jij verdient ingehouden op de bijstand van je vader. Dus hoe harder jij werkt hoe armer je vader word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing