wie betaald wat in een huwelijk? Ik heb een invaliditeitsinkomen van rond de 150 euro. Mijn man een volledig inkomen.
we zijn getrouwd met gemeenschap van goederen. Ik hoef geen huishuur te betalen, ik betaal wel van alle rekeningen die met het huishouden te maken steeds de helft, ook mijn eigen uitgaven,kleding , autoverzekering etc . Dat gaat allemaal van mijn spaarboekje. hoe doen andere koppels dit ?
Nieuwe poging dan maar.
Althans, op een dergelijke voorwaarde zou ik niet eens overwégen te trouwen.....
In voor- en tegenspoed heeft ook financiele implicaties.
Alles op 1 hoop, net zo makkelijk.
Hij koopt wel cadootjes voor me, betaald mijn reis ...etc daar mag ik echt niet van klagen... k wil niet dat jullie een vertekend beeld krijgen ... ik betaal dus nu de helft van de algemene boodschappen, kapper, mijn hobby , mijn auto , mijn verzekering, mijn diesel etc ... en knabbel dus verder aan mijn kapitaal ... en dat begon een beetje te steken ... vandaar dat ik me afvroeg hoe andere dat doen. Vroeger in mijn eerste huwelijk zette ik alles op de gemeenschappelijke rekening en vandaar werd alles betaald ... ook ging er een vast bedrag naar de spaarrekening ..... tot het moment dat mijn toenmalige man ....vreemd ging en de echtscheiding inzette.... toen bleek dat hij alles maar dan ook alles heeft laten verdwijnen opvoorhand ... en ik dus berooid achter bleef .... Liefde is inderdaad iets heel mooi .... helaas is het leven niet altijd zo mooi en netjes ....
Hoe ziet het plaatje er uit als het spaargeld op is?
Alle inkomens en toeslagen gaan naar de algemene middelen. Gehuwd op huwelijkse voorwaarden is een ander verhaal.
Valt er wat te sparen, dan doen we dat samen. Valt er wat te vieren, dan doen we dat ook samen. Geen vast zakgeldgedoe. Wel wat contanten op zak voor de onvoorziene omstandigheden. En zit dat er een keer niet in, dan de volgende keer beter.
Even om de tafel gaan zitten om de nieuwe coordinaten vast te stellen. Indien u uw spaargeld niet ongemoeid kunt laten, dan leven jullie waarschijnlijk op te grote voet.
Wij betalen samen alle rekeningen, kopen kleding bijna altijd in overleg, en doen grotere uitgaven pas nadat we er samen over nagedacht hebben.
In Belgie is men in beginsel niet in gemeenschap van goederen getrouwd, tenzij men dat uitdrukkelijk heeft bedongen (daarvoor bij notaris geweest? )
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.