Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft het gevolgen voor je UWV uitkering als je woon situatie veranderd?

door de te hoge lasten kon ik mijn woning niet meer behouden' nu ben ik tijdelijk bij mijn ouders. Heeft dit gevolgen voor de hoogte van mijn arbeidsongeschikt uitkering? ik kom er niet echt uit op de website van het UWV.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
724

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een uitkering van het UWV is persoonsgebonden. Op de eigenlijke uitkering zal dus je woonsituatie geen invloed hebben.

Wat wél kan, is dat je recht op toeslag vervalt, als je een toeslag ontvangt omdat je uitkering lager is dan het sociaal minimum dat geldt voor jouw situatie. Daarnaast, en dat is nog niet benoemd, kan het invloed hebben op een eventuele verhoging van de uitkering die je kunt ontvangen in verband met hulpbehoevendheid. Als je bent opgenomen in een AWBZ-instelling, heb je namelijk geen recht op verhoging. Zou het zo zijn dat je hulpbehoevend bent (hulp nodig hebt met bijna alle dagelijkse handelingen, of voortdurend oppas en verzorging nodig hebt) en je verhuist vanuit een instelling naar een andere woning waar familie of vrienden je gaan verzorgen, dan kan het zijn dat een eventuele verhoging herleeft of (nieuw) wordt toegekend.

Je woonsituatie kan dus invloed hebben op een toeslag of verhoging, maar niet op de hoogte van de uitkering zelf.

Je bent trouwens altijd verplicht om veranderingen in je situatie te melden bij het UWV, dus ook een verhuizing en/of verandering in je woonsituatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat heeft daar geen invloed op het is een uitkering die gebaseerd is op vroeger verrichte arbeid.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
Het antwoord kan kort zijn: Nee, het heeft geen invloed op de hoogte van de uitkering. Wel op de belasting die je ouders moeten betalen. En eventueel op hun huursubsidie en door veronderstelde inkomstenvermeerdering ook op hun zorgtoeslag. Misschien hebben ze daar allemaal niet zo n last van (als ze die toeslagen toch niet hebben), maar anders zal je ook daar je steentje moeten bijdragen, maar allicht minder dan in een eigen woning etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een toeslag ontvangt wel, het inkomen van je ouders wordt dan bij dat van jou geteld, je moet je veranderde woonsituatie sowieso doorgeven aan het UWV, als je geen toeslag ontvangt, heeft het ook geen gevolgen voor je uitkering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding