Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heeft het gevolgen voor mijn hypotheek als ik van een vaste baan naar een eenmanszaak ga in het buitenland?

Ik werk in Nederland en woon in België. Ik heb bij de ing bank in nl mijn hypotheek lopen. Nu wil ik in België een eenmanszaak gaan beginnen in fotografie.
Kan mijn bank moeilijk gaan doen als ik geen vast inkomen meer heb?
Mijn rente staat nog 1 jaar vast en daarna zal waarschijnlijk alles opnieuw bekeken worden, of niet?

En wat voor een gevolgen heeft het voor de belasting?

Hoop dat iemand me kan helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

dat is een behoorlijke wijziging van omstandigheden.

ga met de bank even aan tafel om de zaak door te praten. grote kans dat de bank een beetje 'huiverig' tegen het voornemen van je eenmanszaak staat omdat je dan geen vast inkomen meer hebt.

voor de belasting verandert er ook veel, je inkomen komt nu uit Belgie en daar woon je ook, volgens mij kun je dan niet belastingplichtig in Nederland zijn. Daarmee vervalt ook je mogelijkheid tot aftrek van hypotheekrente.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 2003 is het belastingverdrag tussen Nederland en België vernieuwd. U woont in België en u werkt in Nederland. In Nederland betaalt u belasting. Daardoor is hypotheekrenteaftrek mogelijk. Zie bladzijde 23 van de brochure: Werken in Nederland, wonen in België.

De situatie wordt nu geheel anders. U woont straks in België (woonland) en België is ook uw werkland. In Nederland bent u niet langer belastingplichtig en vervalt de hypotheekaftrek zoals die in Nederland mogelijk is.

U valt wat betreft de eigen woning straks onder Belgische regelgeving. Wil de Belgische belastingkundige opstaan?
(Lees meer...)
fisbel
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding