Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als ik jou 10 euro geef ben ik 10 euro armer. hoe komt het dan dat er steeds meer geld op de wereld is?

wie bepaalt dan of er nog meer geld op de wereld wordt gebracht. en zo ja wie krijgt dat? want elk land besteed steeds meer per hoofd van de bevolking. maar als ik rijker wordt, wordt er een ander armer??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
739

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het IMF, de banken, de EU "creëren" geld. Ze maken schulden die ze nooit terug kunnen betalen. Dat geld lenen ze bij banken, die dat geld van andere banken lenen, die het geld van de EU lenen.
Daarnaast heb je inflatie: geld wordt (bijna altijd) minder waard. Je hebt meer nodig om te kopen. Daarom maakt de Europese Bank regelmatig extra geld bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vind je vraag ietwat raar geformuleerd, maar ingaande op je hoofdvraag. Jij maakt een denkfout. Jij denkt dat omdat er meer geld komt, het geld ook eerlijker verdeeld is, maar dat is juist niet zo. Er komt juist steeds meer een verschil tussen arm en rijk.

Op je andere vraag is al antwoord gegeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou zoals jij het stelt, ben je i.d.d. 10 euro armer. Je moet wel rente vragen hoor. Dus als jij die 10 euro na 10 dagen met 1 euro rente terugkrijgt, heb je 11 euro in je hand.

In de geldwereld doen ze dat niet met een tientje, maar met miljoenen, miljarden...

In de praktijk is het wel zo dat als jij rijker wordt een ander armer wordt, maar het zou niet hoeven. Als de armere nou ook 10 euro zo uitlenen en rente zou vragen wordt de armere een ietsje minder arm.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je een min gegeven, omdat die rente wordt betaald door degene die het geld leent en niet 'zomaar' er is of wordt bijgedrukt om als rente te fungeren.
Daarnaast is het ook zo dat er altijd iemand is die leent en dus armer is. In jou voorbeeld is het dus zo dat degene die leent het geld na 10 dagen terug geeft, deze heeft 1 euro rente gegeven en is dus 1 euro armer.
het geld wordt inderdaad bijgedrukt door de instanties in bovenstaande antwoord, maar de hoeveelheid geld groeit ook mee met de bevolkingsgroei.
Wanneer je 1000 euro over 10 mensen verdeeld heeft iedereen 100 euro, wanneer er een 11e persoon bijkomt (geboren wordt) zou iedereen 90,90 euro, tenzij er 100 bijgedrukt wordt. Dit komt in het systeem door de banken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding