Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet mijn vader gewoon doorbetalen?

Toen ik net geboren was hebben mijn vader en moeder een rekening gemaakt en gespaard voor mij voor later voor mijn studie. Mijn ouders gingen toen scheiden en mijn vader heeft dat geld gehouden maar heeft intussen allerlei dingen gedaan dat hij dat geld bijna niet meer heeft. Mijn vader betaalt ook geen alimentatie maar in de plaats daarvan betaalt hij mij kleedgeld 70 euro. Nou zit ik tijdelijk zonder werk en hij wilt heel graag dat ik werk krijg en laatst zei hij dus als je weer werk hebt stop ik dus met je kleedgeld omdat ze dat bij mijn stiefzus ook deden. Maar ik ga volgend haar op mezelf wegens mijn studie en mijn moeder vind gewoon dat hij dat kleedgeld moet doorbetalen omdat ik anders volgend jaar in geldnood kom. Ik maak me dus heel erg zorgen hierom en ook omdat hij mijn studie geld half heeft weggegooid. Moet hij mij nou gewoon door betalen? Oja ben 18 jaar en woon bij mijn moeder (volgend jaar dus niet meer). Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biologische vader ik weet alleen dat hij super veel werkt en hij had een kroeg die failliet was dus waarschijnlijk heeft hij wel schulden omdat hij ook geen alimentatie heeft betaalt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je ouders blijven financieel verantwoordelijk voor je tot je 21ste. Tot de 18 bestaat de gewone onderhoudsplicht (kinderalimentatie) maar vanaf je 18 tot je 21ste is er een voortgezet onderhoudsplicht maar dit is afhankelijk van een aantal factoren, onder andere dus of jij werk hebt en hoeveel je dan verdient.
De afspraak wordt dan gemaakt tussen jou en je vader in wat voor onderhoud je vader jou wel/niet te voorzien, als jij het niet eens bent met deze beslissing van je vader dan kun je hier een verzoek bij de rechtbank voor indienen.

Wel dient je vader er ook rekening mee te houden dat ook al betaalt hij geen onderhoud tijdens je studie dat hij tot je 21ste wel mede verantwoordelijk blijft voor alle schulden die jij maakt en als jij deze niet kan betalen, hij en je moeder de eerst volgende aansprakelijke personen zijn voor jouw schulden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de aanvulling

Andere antwoorden (3)

Je vader is alleen verplicht kinderalimentatie of een in de daar in de plaats van afgesproken ouderbijdrage te betalen. Wel is het zo dat geld op een rekening met jouw naam voor jou is, maar als deze inmiddels leeggehaald is door een ouder/voogd kun je daar weinig aan doen.
Je moeder kan dit tot 5 jaar na de scheiding aanvragen via een advocaat.
Indien er niet aan de afgesproken kinderalimentatie wordt voldaan, kan je moeder dit via LBIO terugvorderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moeder kan dit = kinderalimentatie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik dan op Op kamers woon moet hij dan eigenlijk ook alimentatie tot mijn 21ste betalen aan mijn moeder het is namelijk nooit via de rechter gegaan omdat hij dan ging zeggen dat hij dan ging stoppen met werken.
ronron1212
13 jaar geleden
Hij moet vanaf je 18 de alimentatie aan jou betalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet wel via een advocaat. Je moeder krijgt dan de alimentatie tot je 18e en van je 18e-21e krijg jij rechtstreeks de alimentatie. Achterstallige alimentatie blijft staan.
Geen werk is geen reden om niet naar de advocaat te stappen (juridisch loket: info = gratis), want de alimentatie wordt naar het inkomen (dan uitkering, misschien toch 50 a 75 euro per maand) berekend en blijft staan als het niet betaald wordt.
De alimentatieplicht voor uw kind geldt tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna geldt een voortgezette financiële verplichting om in de kosten van levensonderhoud en studie te voorzien, tot uw kind 21 wordt. Studiefinanciering en inkomen kunnen redenen zijn om minder alimentatie te betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld dit ook als ik een baantje heb naast mijn studie? Bijvoorbeeld bin de kwantum of de Ah?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,maar je zal dan minder krijgen.
Dit bedoelen ze dan ook met de zin dat studiefinanciering en inkomen kunnen redenen zijn om minder alimentatie te betalen.
Dan moet jij je vader ook begrijpen dat er schulden zijn die afbetaald moeten worden. In principe moet je vader jou alimentatiegeld betalen tot je 18 bent en daarna niet.
Maar wat je eventueel kan doen is een job vinden en je uitgaven goed beheren als je vader zegt dat hij je geen kleedgeld meer gaat geven dat zal hij dat ook niet geven maar je kan afspreken met je vader dat hij toch een deel van die 70 euro geeft (bv 30 euro).
En je zou het best zoveel kosten besparen

s6
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image