Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je in de min staan bij het opnemen van vakantieuren?

ik heb aan mijn werkgever vrij gevraagd in januari maar hierdoor kom ik iets in de min te staan met mijn vakantieuren. Hier doen ze moeilijk over.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat dit niet mag. Men kan toch de uren inhouden mocht ik tussentijds weg gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

De werkgever bepaalt of het mag, het is in ieder geval geen recht.
(Lees meer...)
paulus811
13 jaar geleden
Normaliter mag je niet in de "min" staan met vakantieuren (maar vaak kan er met de werkgever wel wat geregeld worden).

Wat ik echter niet begrijp is dat je in de min komt te staan als je vrij vraagt in januari? Bij mijn weten krijg je per januari toch weer een heel saldo aan nieuwe vakantie-uren voor het jaar 2012? Of neem je direct alles en meer op?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Officieel krijg je per gewerkte maand een aantal vakantie-uren. Dus bij (even voor het gemak) 36 vakantiedagen, krijg je elke maand 3 dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar normaliter mag je dan toch in januari wel 5 dagen opnemen? Zo lang je maar niet in de min van het totale jaarsaldo ligt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C4th, hangt ook van het soort contract af. Heb je een 0 uren contract dan kan het natuurlijk zo zijn dat je in januari die vakantie uren helemaal niet 'opbouwt'.
Meestal kan dit wel, ligt eraan hoe dit in je arbeidsvoorwaarden of CAO is geregeld. Het bedrijf waar ik voorheen werkt bood je de mogelijkheid extra vakantieuren te "kopen". Je krijgt dan je volledige contracturen uitbetaald en kan achteraf de uren kopen tegen een iets hoger tarief als je uurloon.
Verder kon ik de uren die ik in de min stond uiteraard compenseren met overwerk.

Maar soms hebben bedrijven jouw uren nodig en doen er dan inderdaad moeilijk over. Ik denk dat een goede relatie met de baas veel invloed heeft op dit soort "gunsten". Tenminste dit is wat ik vaak zie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen recht om meer vakantie-uren op te nemen als je hebt opgebouwd.

Je kunt je werkgever vragen de niet-gewerkte uren waar je geen vakantie-uren tegenover hebt opgebouwd niet uit te betalen.

Hierin bepaalt de werkgever dus hoe hij er mee omgaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding