Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel energie zouden we besparen als we 's nacht alle lantaarnpalen 2 uurtjes uit zouden doen?

Toegevoegd na 18 minuten:
We = Nederland

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Dat doen we toch al?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lantaarnpalen gaan niet uit. Die blijven gewoon staan

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

over nederland kon ik niet vinden wat dat nu kost, maar over belgie vond ik wel wat...
-uit de bron-
Zo bedroeg in 2001 het totaal elektriciteitsgebruik voor openbare verlichting in de sector verkeer en vervoer 480 GWh, of ongeveer 24 miljoen EUR (in de veronderstelling van 0.05 EUR/kWh). Reken als gemiddelde branduren 19h tot 7h (dus 12h)

in dit geval zou je dus die prijs door 6 kunnen delen, (of delen door 12, en dan keer 2) wat dus 80 GIGAWATTuur scheelt, dus 4 miljoen euro.

ik vermoed dat het in nederland ongeveer hetzelfde is, behalve dat de bron 10 jaar oud is, de stroom duurder is, en de lampen een stuk zuiniger. (mits ze zijn vervangen)

na jouw vraag denk ik dat dit maar in de volgende begroting moet komen, 4 miljoen naar het onderwijs, en als je tussen 2 en 4 rijdt rij je in het donker..

Toegevoegd na 49 seconden:
was eventjes vergeten de bron toe te voegen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
België had/heeft wel de best verlichte snelwegen van de wereld (moet ook wel met dat soort wegen), dus misschien dat Nederland minder straatverlichting heeft. ;)
Je bent niet de eerste die zich dit afvraagt. Philips ziet hier een markt in: Starsense
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw vraag is een heel slimme en ik zal je vertellen dat dit in de plaats waar ik woon (Friesland) al vele, vele jaren het geval is. De straatverlichting gaat doordeweeks om 12:00 uur op half (Om en om) en in de flats op de galerijen gebeurd precies hetzelfde. In het weekend gebeurd dit om 01:00 uur 's nachts. Het voordeel is: veel geld besparen (hoeveel weet ik niet), en daarbij (wat jij zegt) energie. Die kunnen we heel goed ergens anders voor gebruiken. Een ander bijkomend voordeel van halveren of uitdoen van de verlichting is ook nog eens, dat je 's nachts de sterren heel goed kunt zien. Er is geen lichtvervuiling. Als we dit overall zouden doen, zou dat heel veel besparen. Ik weet, dat ergens rond deze periode (oktober) weer die reclame op televisie komt om massaal (wereldwijd) het licht een uurtje uit te doen. Ze vertellen in die spot hoeveel dat scheelt. Ik meen dat deze reclame van een grote energiemaatschappij is. Misschien kun je er hiermee achter komen? Good luck: enne, verbeter de wereld begin bij jezelf. Ik doe het thuis ook. Geen licht in toilet: ik weet waar "alles" zit. Zo kun je dit met vele andere dingen ook doen (water, zeep, tandpasta, shampoo etc.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding