Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft de huidige politieke situatie in België invloed op de economische situatie in het land?

Voor economie moet ik een onderwerp hebben voor een werkstuk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
787

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zal heus wel een of ander verband zijn, maar dat aanwijzen en vervolgens zelfs kwantificeren, lijkt mij lastig.

Een regering heeft maar een heel beperkte invloed op de maatschappij. Zo zei Ronald Reagan (VS) eens (napratend): "The government is not the solution, but the problem". En deze uitspraak illustreert heel goed wat bepaalde groepen mensen denken.
Ook Den Uyl zei eens dat de regering hooguit 5% beleidsruimte heeft.

Ook niet alle besluiten worden in een regering genomen. Neem nou afspraken over normen voor producten, die afspraken komen tot stand door commissies waar afgevaardigden van bedrijven in zitten. Deze afspraken zijn uiteraard van allergrootst belang: anders zou je geen apparaten en dingen als videorecorders of schroefjes kunnen kopen.
Vreemd genoeg zitten in deze commissies nooit mensen namens de staat. Politici hebben hier dan ook geen verstand van.

Ik vermoed, dat als (groepen) mensen ontdekken dat ze gebaat zijn bij gemeenschappelijke afspraken, die er linksom of rechtsom gewoon zullen komen. Dan maar niet via een regering; de maatschappij zal zijn eigen weg vinden.

Ten slotte wil ik graag aangeven, dat in het Westen de regering veelal uit juristen bestaat. Die zijn ervan overtuigd, dat dingen gebeuren door afspraken te maken.
Helaas werkt dat in de praktijk heel anders: daar geldt de harde werkelijkheid. (Je kan dit goed observeren als je naar de crisis in Europa kijkt. )
Vergelijk je dit met China, dat zie je dat de regering daar uit ingenieurs bestaat, en die gaan uit van de werkelijkheid zelf. Dit is een heel andere ingang, en uiteraard veel vruchtbaarder.

Een goede regering is als een tuinman. Die snoeit kale takken, wiedt onkruid en bemest; en de tuin groeit dan. Maar ook zonder tuinman zal een tuin groeien.

Daarom denk ik, dat de economische invloed van het niet hebben van een regering, uitermate beperkt is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tuurlijk heeft dit wel invloed maar het gaat juist heel goed met België.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft zeker invloed op de economie van Belgie, de overheid zal zeker hun begrotings tekort moeten bijstellen wat alle burgers gaan voelen in hun portemonee, vanwege de bezuinigingen dit kost koopkracht van de burger wat weer een sneeuwbal geeft naar het bedrijfsleven wat ontslagen gaat kosten en gaat zo maar door.
Kijk naar het grote voorbeeld in Griekenland wat voor een ellende dat geeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding