Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb op een dag rekeningen van 6000 euro gekregen,hoe krijg ik het voor elkaar om dit te kunnen betalen?

Ik kreeg afgelopen vrijdag de schrik van mijn leven.
In de brievenbus lag een pakket met rekeningen,met een totaal van rond de 6000 euro!!
Allemaal afkomstig van het zelfde bedrijf,namelijk proteq dierenverzekering.
De afgelopen maanden is mijn hond (die helaas 3 maanden geleden is overleden) erg ziek geweest,met haar zijn we naar verschillende klinieken geweest.
De kosten zouden hoog worden,dat wist ik,maar 6000 euro ineens daar schrik ik wel van.
Wij hebben de rekeningen van 2 maanden tegelijk binnen gekregen.
Heb al wel contact met proteq gehad,maar alles klopt.
Nu heb ik (gelukkig) wel een regeling kunnen treffen dat ik het totaal bedrag over 12 maanden mag uitspreiden,maar dan nog....
Ik heb een vast inkomen en een koophuis.
Mijn man zit momenteel in de ww.
Ik heb geen financiële buffer,maandelijks kan ik mijn vaste lasten net betalen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer,ik ben bang dat ik hier nooit uit kan komen en dat ik hier hele nare na verschijnselen van op na ga houden.

Ik kan op dit moment niet helder meer nadenken....
Mijn gedachten gaan op en neer,maar het voornaamste wat ik denk ik HELP!!
Hoe kom ik hier uit??

Wie heeft er tips,wie helpt me me weer helder na te denken en me weer met beide voeten op aarde te zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje man wat een bedrag! Het lijkt wel een oplichterij! Het zal je lukken om dat bedrag goed te zetten.. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas kloppen alle bedragen,ik heb alle specificaties nagekeken en goed nagegaan of het klopt,en alle bedragen kloppen.
Proteq vergoed een bedrag van 3500 euro per jaar (jaar word berekend op de dag dat de polis is afgesloten) en er is ook nog een eigen risico van 19%.
Onze hond hadden vanaf pup af aan verzekerd,6.5 jaar lang nooit maar dan ook nooit iets met de verzekering hoeven doen.
Alleen het laatste half jaar :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo dat is nogal wat 6000,- euro,maar Proteq vergoedt toch 5000,- per jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes, het zal echt wel lukken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maria,helaas bij ons was dat maar 3500 euro,heb het nog eens in de polis nagezocht,en telefonisch werd het mij ook toegelicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is jammer,maar ik vraag me dan toch af waarom er op de site 5000,- staat.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (11)

Ik heb dit probleem ook wel eens gehad. Je kunt naar een juridisch informatiepunt om te kijken of ze je daar advies kunnen geven over opties, anders zul je of het geld moeten lenen bij de bank of bij iemand die je goed kent. Eronder uit kom je sowieso niet, voortaan beter informeren naar exacte kosten voordat je behandeling toestaat.
Maak je voornamelijk niet teveel zorgen, overal is een oplossing voor! Door je hoofd koel te houden kom je verder dan helemaal in de zaak opgaan.
Je kan eventueel het rekken door bezwaar aan te tekenen, maar ik weet niet of ze dan rente gaan berekenen.
Maar ga in ieder geval even bij het juridisch loket langs, deze mensen kunnen je ook meteen vertellen of bezwaar aantekenen zin heeft.
Veel succes en hou je hoofd koel, het komt allemaal wel weer goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je alles hebt gedaan om je trouwe hond te helpen,kun je alleen maar trots op jezelf zijn. Die 6000 euro daar heb jij echt wel een slimme oplossing voor. Maak je geen zorgen,het is verspilde tijd. Denk niet teveel na,maar maak een slim plan,en schrap evt flink op je uitgaven.
je redt het wel. blijf lachen !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je auto verkopen en als dat niet genoeg oplevert eventueel een 2e hypotheek op je huis nemen. De rente is laag dus je maandlasten zullen niet zo veel toenemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag eerst hulp bij een juridisch informatiepunt, zoals hierboven al is gezegd.
misschien kun je toch ergens nog wat bezuinigen.
dan nog zal het lastig worden om zóveel ineens te bezuinigen, dus misschien kun je (tijdelijk) wat meer gaan werken of een bijbaantje zoeken?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raak vooral niet in paniek. Deze stap is alvast goed: je bent hulp aan het vragen. Dat kan uit de meest onverwachte hoek komen. Ik ben onverwachts een keer door de gemeente geholpen. Terwijl ik er niet eens om had gevraagd.
Jammer dat het geen foutje is. Die klinieken kunnen inderdaad heel duur zijn. Ik ben met mijn vorige kat alleen heel veel bij de dierenarts geweest. Dat liep ook al leuk op.
Wees voorzichtig met het lenen van geld van vrienden. Dat kan voor meer problemen zorgen dan je nu hebt. Ik zou eerst eens op papier gaan zetten waar je op zou kunnen besparen. Vakantie, auto, uitgaan... Het is misschien niet genoeg, maar dan wordt het allemaal wat duidelijker.

Sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst denk ik, moet je met manlief samen een oplossing zoeken, het is net of hij hierin afzijdig is "ik kreeg rekening", "ik kan vaste lasten net betalen" e.c.t....
Lijkt me iets wat jullie samen moeten oplossen.
Jullie hebben dus per maand € 500 extra nodig. Is het mogelijk een kamer te verhuren voor 1 jaar , dan kom je al aardig in de richting.
Is er overwaarde in het huis? Zo ja, gelijk het hele bedrag aflossen aan Proteq.
Gooi alle abonnementen de deur uit, ga daar een middag even voor zitten.
Voor de rest wens ik jullie veel succes, het is al erg genoeg om je hond te verliezen, en blijkbaar hebben jullie er alles aan gedaan wat mogelijk was, dus ik heb respect voor jullie !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierboven staan een aantal goede tips. Of je uiteindelijk 500 euro per maand kan besparen, hangt heel erg af van je inkomsten, maar als ik het zo in mag schatten dan zal dat niet bijster hoog liggen. Dat betekent dat het ook moeilijk wordt om luxe te schrappen (simpelweg omdat er minder luxe is).

De eerste stap is altijd het krijgen van inzicht. Wat betekent dat, net uitkomen? Blijft er 50 euro over? 100? Daarna: wat zijn je maandelijkse uitgaven en welk deel daarvan kan je direct wegstrepen? Denk daarbij aan luxe, zoals impulsaankopen, dure maaltijdcomponenten, weggegooid voedsel, onnodige autoritjes. Daarna komen de uitgaven die niet direct wegkunnen maar waarmee je uiteindelijk wel kan besparen. Dat zijn abonnementen of overbodige spullen die je kan verkopen. Uiteindelijk krijg je dan een bedrag dat je wel kan betalen.

Neem schriftelijk contact op met Proteq en probeer een nieuwe betalingsregeling te treffen met een bedrag dat je wel kan betalen. Biedt eventueel aan om een rentevergoeding te berekenen (maar laat je niet afschepen met iets groots, ga niet boven 4%). Wijs ze er ook op dat jij vindt dat ze eerder contact met je op hadden moeten nemen. Als jij bedragen van 6000 euro had kunnen betalen dan had je je immers niet verzekerd! Stel eventueel voor om de polis te schorsen: je betaalt dan nog wel premie maar dit is alleen ter afbetaling. Je huisdier is dan niet gedekt. (Maar als het maar om 5 euro per maand gaat, dan houdt dat natuurlijk niet over).

Je kan overwegen om een lening af te sluiten. Doe dit niet bij vrienden (vriendschap en geld mengen niet), maar bij een bank. Let er wel op dat het middel niet erger is dan de kwaal: als jouw uiteindelijke maandlasten hoger worden dan dat je verdient, dan levert het nog niets op en banken zijn vervelendere schuldeisers dan verzekeraars.

Tot slot: Proteq kan dwars gaan liggen. Dat is hun goedrecht. Zij zullen de vordering dan waarschijnlijk overhandigen aan een incassobureau. Het nadeel is dat je dan te maken krijgt met rente (4%) en buitengerechtelijke incassokosten (bij een bedrag tussen de 5000 en 10000 zal dit rond de € 833,00 liggen). Het voordeel hiervan is dat zij wat meer meegaand zijn in het afsluiten van betalingsregelingen, zeker als je ze ervan kan overtuigen dat je echt niet meer kan betalen.

Tot slot: wat je ook doet, stop niet met het betalen van je andere rekeningen! Als je dat doet dan kom je nog veel meer in de problemen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een correctie.....de hond is al 3 maanden geleden overleden, dus gedekt is die zo en zo niet meer.
Wat vervelend voor jullie zeg. Het lijkt er op dat je zo geschrokken bent van die 6000 euro ineens, dat je te impulsief akkoord bent gegaan met een aflossingsbedrag van 500 euro per maand. Misschien in paniek gedacht: beter dit dan die 6000 euro ineens, en heb je na die tijd pas nagedacht dat je dat ook niet kan betalen.

Ik zou nog een keer contact opnemen met Proteq, en hun de hele situatie uitleggen, ook dat jouw man in de ww zit. Dat je wel akkoord bent gegaan maar dat je dit achteraf ook eigenlijk niet kan betalen. Bedrijven als Proteq hoeven gelukkig niet alleen te bestaan van jouw geld, en wachten misschien liever twee jaar op een gespreide betaling -waardoor het maandbedrag al met de helft teruggeschroefd kan worden- dan dat ze het misschien helemaal niet krijgen doordat jullie hierdoor in de schuldsanering oid terecht zouden kunnen komen omdat je het verder ook al niet breed hebt.

Wanneer je er zelf nog even achteraan gaat dan zijn ze meestal welwillender om het misschien tot 24 maanden uit te spreiden dan wanneer je al een aantal betalingen achterloopt. Gewoon laten zien dat je echt wel van goede wil bent en wilt betalen maar dat het met dit maandbedrag gewoon niet gaat lukken. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen die 500 euro in de maand over hebben, ook wanneer ze niet in de ww zitten, en een beetje mens aan de andere kant die zal dat heus wel begrijpen.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Herstel. Ze moeten natuurlijk wel bestaan van jouw geld, maar ze zijn misschien niet afhankelijk van zo'n hoog maandbedrag of het hele bedrag ineens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem eens contact op met het veterinair steunfonds, mogelijk kunnen zij je helpen.
realiseer je wel dat je volledige opening van je financiele zaken moet geven.
succes!
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor deze tip,ik ga morgen direct contact met ze opnemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke,ben jij bekend met dit fonds?
Op internet (niet op de officiële website) las ik dat je wel donateur moet zijn wil je hulp kunnen krijgen van dit fonds,weet jij of dit klopt?
Rieneke1
13 jaar geleden
ik ken de oprichtster van het fonds.
niet persoonlijk, maar uit het kattenwereldje.
ik meen dat je idd donateur moet worden als je ondersteuning vraagt.
neem gewoon eens contact op, en vraag of ze iets voor je kunnen betekenen.
Veel mensen zitten in een te duur/te groot huis. Daar wil men vaak bijna alles voor opzij zetten. De markt werkt ook niet echt mee - er zijn veel teveel relatief dure huizen gebouwd in Nederland.
Als de andere tips dus niet lukken, zal je kleiner moeten gaan wonen. En evt. vragen of je 't over meer termijnen mag uitsmeren. Doe dit niet telefonisch, maar ga bij de meneer of mevrouw langs voor een persoonlijk gesprek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soort statement gemaakt dus, maar wat schiet vragenstelster mee op?
je houdt dus veel van je hond.zie de schuldaflossing als eerbetoon,dus eervol.geen schaamte.vervolgens schrijf op wat heb je echt nodig om te leven;huis,ziekteverzekering.verder eten energievoorziening water en medische kosten ,vervoer.dat zijn punten waar de meesten drastisch op kunnen bezuinigen.spaarlampen,spaardouche,perlator.kleine onkosten,die snel terugbetalen,daardoor maandlasten naar beneden.helpt pas na een jaar,maar ww is ook niet eeuwig.probeer het over twee jaat te mogen afbetalen,zeg dat je dan kan investeren in lagere lasten zodat je ze beter kan terugbetalen.een bedrijf heeft er ook baat bij als de klant tevreden blijft(mond op mond reclame)

eten kan heel goedkoop.welke vitamines heb je nodig wat is de goedkoopste manier,zorg wel dat je er ook lekkere dingen inhoudt want anders hou je het niet vol.ga zo min mogelijk naar de winkel,wat je niet ziet koop je niet.als je dan wel gaat heb je zoveel nodig dat je geen extra s mee kan nemen en hou b.v1 dag in de week om even los te mogen gaan Zonder buitensporigheid maar meer als een beloning.tijdschriften,clubs,goededoelen onzinnige verzekeringen
afzeggen.

spullen te koop aanbieden op internet,goedkoper telefoonabbonnement.

een leuke site is b.v catawiki.daar worden soms hoge prijzen geboden door verzamelaars van wat dan ook.en nooit in paniek raken.succes en sterkte
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding