Ouderbijdrage, excursie geld en andere schoolbijdrages?
Elk jaar moeten onze ouders tientallen en soms honderden euro's betalen aan ouderbijdrage, excursie geld, huur van de kluizen etc. Ik snap dat deze dingen allemaal optioneel zijn en dat deze geen invloed mogen hebben op het onderwijs. Maar hebben wij het recht om te zien (een balans of iets dergelijks) van wat de school met dit geld doet?
Een ander voorbeeld. Stel je voor dat je met jouw klas een week naar een land binnen Europa gaat. Hiervoor vraagt de school 750 euro. Hier zit alleen ontbijt en avondeten bij. Lunch, drinken en snacks moet je zelf voor zorgen. Voor de rest moet je drank, als je 's avonds uit wil etc. zelf betalen.
Een andere school gaat twee weken naar Parijs en betaalt hiervoor 800 euro. Hoe kan het dan zijn dat de ene reis duurder is dan de andere? Kan het zijn omdat je bij de ene reis met de bus kan en de andere met het vliegtuig, ligt het eraan dat de hotels in het andere land duurder zijn dan in Parijs of kan het zijn dat de school er zelf ook een slaatje uit wil slaan? En weer, hebben wij het recht om de uitgaves van de school op die reis te zien?
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Het liefst zie ik ook wettelijke documenten (altijd leuk) en goed geargumenteerde antwoorden.
Hartelijk dank
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.