Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je emigreren met een bijstandsuitkering? Dat kan toch helemaal niet?

Vanavond met iemand gepraat die dat van plan is. Maar hoe kan hij dan iets opbouwen in een ander land? Hij heeft geen startkapitaal, geen werk. Hij zegt dus; ik redt me wel en vind wel wat. Maar dit gaat toch niet goedkomen? Hij wil naar Spanje!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Hij heeft in elk geval geen uitkering meer. Dus ja hij zal daar wel snel werk moeten vinden.
ronron1212
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar mensen willen graag hun eigen fouten maken.

Soms kun je toestemming krijgen als je een goede kans op werk hrbt, maar ook dan wordt na een paar maanden je uitkering stopgezet.

"Ik vind wel wat" in Spanje is heel kortzichtig: het land heeft een leger werklozen, van hoog opgeleid tot ongeschoold, en een heleboel afrikaanse migranten, allemaal gemotiveerd om te werken voor weinig geld. Spanje zit momenteel niet echt te wachten op onze kansarme overschotjes. Hij moet zich maar eens afvragen wat hij voor bojzonders kan dat ze daar niet zelf kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt een beetje aan de leeftijd van de persoon en de reden waarom hij of zij in de bijstand zit, het soort werk dat hij of zij wil doen etcetera.

Iemand van jong in de 20 met veel ondernemingslust kan vrij eenvoudig in Spanje met een seizoensjob proberen te sparen en een eigen bedrijfje opzetten. Natuurlijk met alle risico´s van dien, maar dat hoort bij het leven.

Emigreren is dan wellicht een beetje een groot woord, maar je koffers pakken en elders je heil gaan zoeken behoort nog steeds tot de mogelijkheden. Natuurlijk is het een groot avontuur, maar als je daar aanleg voor hebt - ach, waarom niet. Ik zou zelfs zeggen : dat zouden meer mensen moeten doen, in plaats van bij de pakken gaan neerzitten en voor de teevee gaan zitten steuntrekken.

Het zal je verbazen hoe goed veel van die avonturiers uiteindelijk terecht komen met precies doen wat ze leuk vinden en daar nog geld mee verdienen ook. Vaak trouwens ook wel met echt heel hard werken. Financiële stabiliteit en zekerheid is een mooi goed en mooi meegenomen, maar niet een hoofdvoorwaarde om uitstekend te kunnen leven. Met twee goeie handjes en een vlotte babbel kom je ook een heel eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing