Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt mijn aftrekpost studiekosten verrekend over de schijven van box 1?

Ik ben al even aan het zoeken maar kan nergens een specifiek antwoord vinden op mijn vraag:

Ik ga de opleiding tot auto- en motorinstructeur volgen. De kosten voor deze opleiding liggen rond de 8000 EUR. Mijn bruto jaarinkomen bedraagt ongeveer 25.000 EUR. Nu vraag ik me af hoe dit wordt verrekend over de schijven in box 1.
Kan ik beter het bedrag in één jaar aftrekken? of beter verdelen over twee jaar?

Waar ik namelijk mee zit: ik betaal over een gedeelte van mijn inkomen 41,..% belasting. Maar als ik het bedrag in één jaar aftrek, kom ik in de 33% schijf. Wordt dan het gedeelte dat in de 41,..% schijf valt ook voor 41% aftrekbaar of valt dan het totale bedrag in de 33% schijf? Dit scheelt namelijk nogal in het totale bedrag van de aftrekpost.

Hoop dat iemand me met deze vraag kan helpen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Studiekosten zijn aftrekbaar in het jaar dat je ze hebt betaald. Je kunt alleen maar schuiven in de aangiften als je de betaling hebt verdeeld over die jaren.
Per jaar is echter een drempelbedrag € 500 niet aftrekbaar.

Als je de betaling van € 8.000 gelijkmatig verdeelt over 2011 en 2012 dan is elk jaar € 3.500 aftrekbaar. Daarmee blijf je in de 41,-% schijf.

Het effect op het belasting is dat de aftrekpost eerst het belastbare bedrag in de hoogste schijf verlaagt.
Wat er daarna overblijft van de aftrekpost verlaagt het bedrag in de lagere schijf.

Bij de mogelijkheid van keuze van jaar van betaling, moet je berekenen of het verschil tussen circa 33% en 41 % belastingbesparing van het niet in de 41% vallende gedeelte van de aftrekpost in het eerste jaar opweegt tegen de extra belasting als gevolg van het niet aftrekbare bedrag van € 500 in het tweede jaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bron inzake toepassing drempel:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De te betalen belasting wordt berekend over het bedrag dat overblijft na aftrek van alle posten. Zie op de belasting aangifte totaal overzicht te betalen of terug te ontvangen.
De laatste pagina van de aangifte laat dit zien
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Als je bedoelt met kiezen dan neem ik aan dat je de startdatum van je opleiding gaat verschuiven. Dat kan je zo'n 120 euro schelen. Waarom?

Stel dat je de 8000 euro in een kalenderjaar kwijt bent, dan is jouw belastbare inkomen dat jaar 25.000 - 8.000 = 17.000 euro. Dat betekent dat je over ongeveer 1500 euro 33% inkomstenbelasting bespaart. Over de resterende 6500 bespaar je 41%. Het is dus niet zo dat de gehele aftrekpost in de laagste schijf valt. [ let op: met de exacte bedragen van de schijven kan je een exactere berekening maken, mocht je dat willen.]

Het kan dus 120 euro schelen want als je je opleiding zo over twee jaar uitsmeert dat allebei de keren je aftrekpost in de hoogste schijf valt, dan bespaar je 41-33% (=8%) van 1500 = 120.

Let er wel op: als je opleiding van september 2011 tot september 2012 loopt, dan valt 4/12e van het collegegeld in dit jaar, de rest in het volgende jaar. Dit is zelfs zo als je het gehele bedrag vooraf zou betalen.

Let er wel op: er is een drempel van € 500, maar daar heb je in jouw geval waarschijnlijk niet mee te maken (tenzij je half december begint).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De niet aftrekbare drempel van € 500 geldt altijd in elk jaar.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding