Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe moet ik mijn huurtoeslag terugbetalen?

In 2010 had ik spaargeld waar ik heel zuinig van leefde. In januari 2011 heb ik bijstand aan gevraagd. Nu heb ik een belastingaanslag van € 2.700,-, omdat ik vorig jaar te veel spaargeld had. Dit moet ik terugbetalen in termijnen van € 112,- per maand, maar na aftrek van mijn vaste lasten blijft er maar € 150,- over voor voedsel, vervoer, kleding e.d. Maar, als ik geen huurtoeslag had gehad, dan had ik nog eerder bijstand moeten aanvragen. Hoe kom ik hier ooit nog uit? (ik kan niets meer bedenken waar ik nog op kan bezuinigen :-()

Toegevoegd na 1 week:
Bestaat er geen regeling in Nederland van een soort minimumbedrag waar mensen van kunnen leven? Ik snap best dat het geld terug moet, maar heb ik hier in feite niet de gemeente mee bevoordeeld en dus mijzelf benadeeld. € 150,- in € 113,- (want dat wordt het 23 maanden lang) is toch echt maar € 37,- per maand, na aftrek van vaste lasten :-(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is de reden dat je in de bijstand zit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je alleen, 150 is niet veel, maar kleding kan je wel twee jaar schrappen, vervoer per fiets, en voor eten kom je misschien in aanmerking voor de voedselbank, het is te proberen. Het makkelijkste is natuurlijk meer inkomen zien te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitleg is niet helemaal duidelijk. Moet u € 2.700,- belasting betalen ivm aanslag box 3 (eigen vermogen) of moet u dit bedrag, zijnde ten onrechte ontvangen huurtoeslag, terugbetalen (als gevolg van niet opgegeven eigen vermogen) ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ten onrechte ontvangen huursubsidie. Mijn eigen vermogen, spaargeld, is snel geslonken door allerlei terugbetalingen, o.a. de huurtoeslag van 2009. Deze aanslag kreeg ik begin 2011, waardoor ik ineens € 3.600 aan de belasting kwijt was. Ik was heel trots dat ik dit jaar zelf mijn belastingformulier over 2010 had ingevuld, maar misschien heb ik toch iets verkeerd gedaan. Inmiddels heb ik bericht van de belastingdienst dat ik 23 maanden moet gaan terugbetalen, dus dat is 2 jaar. Ik heb alleen maar een fiets, maar soms moet ik verder en dan gebruik ik O.V. waarin ik heb geïnvesteerd, door het kortingstarief op mijn kaart te laten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan bij de belastingdienst gratis hulp krijgen bij het invullen van je belasting formulier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, Nelly3, maar daar heb ik nu niets meer aan. Ik heb met de belastingdienst gebeld en zij zeggen dus dat ik gewoon alles moet terugbetalen. Dat ik inmiddels dat vermogen heb opgegeten, doet niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat terug betalen is ook terecht, je hebt huurtoeslag ontvangen maar je had er geen recht op. Daar is idd niets meer aan te doen. Zoals ik al aangaf in een eerdere reactie, is zorgen voor meer inkomen een oplossing, als dat mogelijk is. Kan dat niet, dan zal je de komende 2 jaar moeilijk doorkomen financieel.
Mijn tip over het belasting formulier, was meer voor de toekomst.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Stap 1:
Controleer of het eigen vermogen zoals opgegeven wel klopt. Want het eigen vermogen moet boven de 14.000 (of meer afhankelijk van de situatie) zijn om de huurtoeslag te moeten terug betalen. Bel eventueel de belastingtelefoon om hierover meer informatie te krijgen. Het idee is namelijk dat je zelf wel het geld hebt om die huurtoeslag te betalen. Klopte het eigen vermogen niet, dan is het mogelijk dat je niets hoeft terug te betalen.

Stap 2: Werkt dit niet? Dan zijn er twee opties, het verlagen van je uitgaven, of het verhogen van je inkomsten.

2a: Verlagen uitgaven. Lastig en heel erg afhankelijk van de situatie. Kijk hier zowel naar je vaste lasten, als naar je variabele uitgaven. Heb je een auto bijvoorbeeld, dan is het misschien goed deze te verkopen. Maar, ook zou je op zoek kunnen naar een goedkoper huurhuis.

Heb je een extra kamer in huis? Zoek dan een huisgenoot bijvoorbeeld. Dit kan als gezamelijke huurders of als (niet legaal) onderhuurder. Zo verlaag je de prijs behoorlijk.

2b: Verhogen inkomsten. Je zit in de bijstand, dus ik neem aan dat er een reden is dat je niet aan het werk kunt. Maar dan nog kun je meer geld binnen halen. Kijk wat voor spullen je nog hebt staan die je niet meer nodig hebt en verkoop deze. Bied aan om af en toe op de buurjongen te passen, of een lichte vorm van huiswerkbegeleiding waarbij iemand verplicht aan z'n huiswerk komt werken bij jou.

Het is zeker niet makkelijk, maar het kan wel. Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dat van die extra kamer niet doen. Omdat er wordt gekeken naar het vermogen van het huishouden. Dat zou betekenen dat de extra huurder veel inkomen/vermogen heeft dat mamarianne geen bijstands uitkering meer krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, ik ga echt geen fraude plegen. Ik ben gescheiden en heb een aantal jaren leenbijstand ontvangen. Vervolgens is mijn koophuis verkocht, heb ik de leenbijstand met rente moeten terugbetalen (€ 28.000,-) en daarna heb ik de rest van het geld gebruikt om van te leven. Ook heb ik al jarenlang betaald werk gezocht, maar niet gevonden. Ik heb gewerkt als schoonmaakster en postbode, maar zelfs dat was te zwaar voor mijn kunstheup. Het gaf natuurlijk wel een kleine aanvulling op mijn spaargeld, waardoor ik de bijstand langer kon uitstellen. Nu heb ik toch zo mijn best gedaan; wat had ik anders moeten doen en hoe ga ik hier ooit nog uitkomen? Bedankt allemaal voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrijwel alles wat in mijn huisje staat heb ik gekregen van goede gevers. Ik ben er erg blij mee, maar om die spullen nou weer op markplaats te zetten, lijkt mij niet zo handig. Dan mis ik ze en ik krijg er vast bijna niets voor terug. Ik heb ze met liefde ontvangen en eigenlijk vind ik het ook niet netjes om er dan geld voor te gaan vragen. Als ik al iets over heb, dan zet ik het altijd op gratisoptehalen.nl en dan maak er ik er andere mensen blij mee.

Andere antwoorden (2)

bij de belasting kun je ook een betalingsregeling treffen, moet je wel even naar het belastingkantoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u echt niet kunt rondkomen: behalve een betalingsregeling is het misschien mogelijk kwijtschelding te verkrijgen. Dit wordt echter niet snel verleend. U kunt het beste zich in verbinding stellen met het Regiokantoor.
(Lees meer...)
fisbel
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image