Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Overboeking ongedaan maken?

Recent heb ik iets via marktplaats gekocht, maar ik heb inmiddels genoeg bewijs dat ik ben opgelicht. Echter heb ik het geld al wel overgemaakt. Naast dat ik natuurlijk aangifte ga doen bij de politie, ben ik benieuwd of ik het geld (129 euro) die ik via de rabobank over heb geboekt naar het rekening nummer van de verkoper ook nog kan terug laten vorderen.

Zoja, hoe moet ik dit doen?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb trouwens dus wel het rekeningnummer van de verkoper. Zou de politie hier iets mee kunnen doen? Bijvoorbeeld kunnen achterhalen op welke naam deze staat etc?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je zou hier het beste voor naar je Rabobank kunnen gaan en ze daar het hele verhaal uitleggen.

Ik vermoed echter dat de kans hierop heel klein is, aangezien je zelf het bedrag overgemaakt hebt. Als het er via een machtiging afgegaan was, dan had je tot 30 dagen de kans om te storneren.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Storneren is het terugboeken van een onterecht geïncasseerd bedrag. Dit dient te gebeuren binnen 8 weken, ofwel 56 dagen, nadat het bedrag is geïncasseerd. Het storneren van een eenmalige overboeking die u zelf heeft gedaan is overigens niet mogelijk."

http://www.hypotheekbond.nl/kennisbank/artikel/821/Wat-is-storneren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Helaas, een zelf gedane overboeking kan je niet terug vorderen. Je kan natuurlijk het bij de bank aankaarten en hopen op hun medewerking, maar ik geef je weinig kans.
Tip voor de volgende keer: gebruik paypall, dan ben je als koper goed beschermd :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je deze niet meer laten terug boeken. Ik heb weleens gehad dat ik mijn vodafone rekening had overgemaakt, en de dag erna vodafone zelf nog een keer afschreef. Wat vodafone had afgeschreven kon ik terug boeken, mijn eigen betaling niet.

Ik denk dat je moet afwachten wat de politie er van zegt. Als deze meneer of mevrouw al bekent staat bij de politie is dat een voordeel. Ik koop zelf ook vaak via marktplaats. Als het iets kleins is zoals boeken bijvoorbeeld ( voor een paar euro) wil ik het risico wel nemen om het eerst te storten. Maar bij andere spullen haal ik het altijd zelf op.

Een stukje zekerheid voor jezelf. Zeker als het om dat soort bedragen gaat. 129 euro is toch een hoop geld!

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer meer slachtoffers te vinden (samen sta je sterker) en/of leg de vraag neer bij de website van Radar of Kassa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een overboeking ongedaan maken die je zelf hebt ingevoerd gaat helaas niet. Krijg jij niet je product, dan aangifte doen bij de politie. Melden bij marktplaats en ook op de site van www.opgelichtopinternet.nl kun je zien of er meerdere gedupeerden zijn. Als er meer klachten zijn kunnen jullie gesamenlijk de klachten bundelen. Je kunt ook de bank schriftelijk op de hoogte brengen (de bank van de begunstigde) van oplichting bij meedere klachten neemt de bank ook maatregelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing