Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vriend wil graag mijn financiële gegevens weten, dwz salaris, evt schulden etc, wanneer heeft hij daar eigenlijk recht op?

Het gaat niet om vertrouwen, meer om of iemand daar eigenlijk recht op heeft op een bepaald moment?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Als jullie samen gaan wonen en samen kosten delen is het wel fijn om te weten of de andere partij geen schulden heeft. Als je op jezelf woont heeft hij er niets mee te maken dan is het jouw eigen persoonlijke verantwoording. Je bent niets verplicht om jouw gegevens in te laten zien, het is ook een kwestie van vertrouwen naar elkaar toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijke vraag. Wat je er zelf van maakt en vindt.
Hij kan willen weten of hij "geen kat in de zak aan de haak heeft geslagen", dus iemand die niet met geld kan omgaan.
Anderzijds kan het zijn dat je door een hogere inkomen of veel bezit aantrekkelijker voor hem bent.
Een oude wijsheid zegt ongeveer: Een relatie is een te ernstige zaak om het louter als een kwestie van liefde te beschouwen.
Als jij er geen goed gevoel bij hebt zou ik het antwoord op zijn vragen tot een later moment uitstellen.
Of met een wedervraag: Hoe weet ik zeker dat jij geen gok- en andere schulden hebt?

Toegevoegd na 20 uur:
Het niet formele recht is er m.i. zodra het er naar uitziet dat er een bestendige relatie gaat komen, bij voorbeeld bij een "verloving"o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechten bestaan er niet maar als er een serieuze relatie is vind ik het verstandig elkaar openheid te geven om negatieve verrassingen te voorkomen. Heb als financieel adviseur ongeveer jaar geleden meegemaakt dat de man ieder moment bij een cliente zou gaan inwonen toen zij er via stom toeval achter kwam dat hij al in de fase zat van deurwaarders die schulden kwamen innen (huur, telefoon etc). Bij hem was niets te halen Zou hij bij haar hebben gewoond dan waren de problemen niet te overzien geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt rechten krijgt hij pas bij het huwelijk. Op het moment dat je met elkaar afspreekt: Ik ga een contract met jou aan om de rest van ons leven alle schulden & inkomsten te delen, komt het punt dat hij inzicht kan eisen, rechtelijk gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van het moment dat je gaat samenwonen hebben jullie daar beiden recht op. En dat heeft niets met vertrouwen te maken, maar puur om je veiligheid (bvb schulden). Ik vind het zelfs aangewezen dat er over geld gesproken wordt vóór je gaat samenwonen.

Iedereen heeft wel een andere mening over hoe de financiën geregeld moeten worden in een huishouden en dat moet besproken worden. Want hoe groot de liefde ook is, als daar geen goede afspraken over gemaakt worden komt er vroeg of laat wrijving en zelfs ruzie van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je zelf weten of je het laat zien of niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing