Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik straks als bejaarde vrijwel zeker aan de bedelstaf, (dakloos en dergelijke) als gevolg van de financiële crisis ?

waar Amerika en Europa nu mee kampen?

Dat hoorde ik net op de radio.

Of zal het zo'n vaart niet lopen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik word zo zenuwachtig van dit nieuws, dat ik niet kan slapen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als het me niet lukt een baan te vinden, wat dan?

Toegevoegd na 13 minuten:
En hoe moet het dan met volgende generaties?

13 jaar geleden
873

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ieder zal hierover wel zijn eigen mening hebben. Ikzelf ben ervan overtuigd dat binnen een jaar of 30 er geen pensioen (gelduitkering) meer zal bestaan in West-Europa. Ik geloof wel dat de overheid dit dan zal vervangen door materiële basisbehoeftes: iedereen krijgt gratis eten/drinken/woonst, hetgeen voor de gemeenschap een pak goedkoper uit zal komen. Voor de extra's zal je dan zelf bij moeten werken als je dat wil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zal voor een groot deel toch ook aan jezelf liggen?

Hoe oud ben je nu?
Hoe lang heb je nog om te werken en te sparen?
Hoe goed kun je voor jezelf zorgen?

Nee, je wordt niet meer van de wieg tot het graf
gepamperd en verzorgd op het niveau als wat de laatste jaren gewoon leek te zijn.

Dakloos hoef je nog steeds niet te worden.
Wij leven in een van de rijkste landen van de wereld
en bij ons is alles uitstekend geregeld en zeker ook de
gezondheidszorg en ouderenzorg.

Maar wie niet zwaar ziek is, wordt geacht het alleen te redden.
Dus als je nog jong bent: neem je maatregelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk.
Maar alles is relatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben altijd nog AOW (dat hoop ik dan maar dat dat er nog steeds is als ik 67 ben)
Maak je geen zorgen. Zoals een bekende speech zegt: "jezelf zorgen maken is even effectief als het oplossen van een wiskundige vergelijking door het kauwen van kauwgom." (Mijn vertaling, zie bron).

Doe wat je wel kan doen. Je kan beginnen met verstandige te leven: zorg dat je je basisbehoeften bevredigt, maar leer te leven zonder al teveel frivoliteiten. Want het is eenvoudig om geld uit te geven als je het hebt: het is een hels karwei om in je uitgaven te snijden als je het niet meer hebt. Als je weet hoe het moet, dan heb je een streepje voor.

Uiteindelijk is de wereldeconomie precies dat: de wereldeconomie. Groot, ongrijpbaar, en absoluut buiten jouw invloedssfeer. Zelfs degenen die de meeste invloed hebben, zoals Obama, of de EU-leiders, hebben geen absolute invloed. Jij kan er zeker niets aan veranderen.

Jij kan alleen verstandig zijn, leren genoegen te nemen met wat je krijgt, vertrouwen hebben in de waarde van jouw arbeid en persoonlijkheid, en er in geloven dat het niet de economie is die ervoor zorgt dat er onderdak en verzorging geboden wordt, maar dat het andersom is: de economie is een afspiegeling van de basisbehoeften van mensen. Zolang de democratie blijft functioneren, zal de overheid de markt blijven corrigeren.

Crises zoals deze zijn nou eenmaal nodig om eens in de zoveel tijd de lucht uit het systeem te laten lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Mooi gezegd. Prachtig. Dank je wel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding