Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kost het maken van een 5 euro biljet niet meer dan het oplevert?

er zitten zoveel laagjes en dingetje op, waarvan je wel moet denken dat dat niet niks gekost heeft om het zo te maken , ik vraag me dus af hoeveel dit kost om het te maken.

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik meen me te kunnen herinneren dat het maken van een 1000-guldenbiljet van de laatste soort 61 cent was. Dat biljet verschilde niet zo heel veel van de eurobiljetten. 61 cent toen in guldens is nu dus ongeveer 30 cent.

Het maken van de laatste guldencent was 3 cent per stuk. Dat was een reden om te stoppen met de productie. Mocht een 5-eurobiljet dus inderdaad duurder zijn om te produceren, dan zouden ze er wel mee stoppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. De biljetten worden in zeer grote hoeveelheden gedrukt, waardoor de kosten gedrukt worden. Een biljet kost misschien een paar eurocenten om te maken, niet meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kosten gedrukt... haha... mooie woordspeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wou ik net zeggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de kleinste muntjes is het twijfelachtig, vandaar dat de nederlandse bank stimuleerde dat de 1 en 2 cent in nederland in onbruik geraakt is.
Op de universiteit vertelde iemand van de Rabobank dat een biljet ongeveer 10 eurocent kost
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het kost geen 5 euro om het te maken. Overigens: Geld wordt niet gedrukt om geld te verdienen, maar als alternatief voor het ruilen van stukjes zilver en goud.

zie bv http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_geld
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er worden namelijk gigantisch veel tegelijkertijd gemaakt. Bij de 1 eurocenten en de 2 eurocenten is dit niet het geval, daar kostte het meer geld dan het waard was en daarom worden die niet meer gemaakt in Nederland.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding