"Ik heb problemen met een incassobureau buiten mijn schuld om, wat zijn mijn rechten ?"
Meer dan een jaar geleden ben ik lid geworden bij de ECI, omdat je een welkomstcadeau kreeg (DVD). In het begin van dit jaar kreeg ik ongewild een vrije keuze bon van 25 Euro. Met tegenzin had ik die betaald maar zonder iets te kopen. Een tijdje geleden kreeg ik een betalingsherinnering van de ECI omdat ik nog een openstaande betaling had, het zou gaan om lidmaatschapskosten. Omdat ik het daar niet mee eens was had ik gebeld naar de ECI en werd mij beloofd dat de openstaande schuld zou worden kwijtgescholden. Vorige week kreeg ik opeens een brief van de Inkasso-Unie (ECI’s incassobureau) waarin ze eisen dat ik een totaalbedrag van bijna 100 euro naar hun rekening stort. Hier ben ik het helemaal mee oneens. Ik weet niet precies wat mijn rechten zijn. Ten eerste ben ik pas 17 jaar oud, dus handelingsonbekwaam. Ten tweede werd mij telefonisch beloofd dat de schuld zou worden kwijtgescholden. Weet iemand wat ik nu moet doen en wat mijn rechten zijn? Alvast heel erg bedankt voor jullie advies…
Overigens is het lid worden van een club als ECI voor een 17-jarige vrij gebruikelijk, dus of een beroep op handelingsonbekwaamheid zal slagen is maar de vraag.
Afspraken die telefonisch zijn gemaakt altijd schriftelijk laten bevestigen, vragen met wie je gesproken hebt, naam, datum en tijdsstip noteren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.