Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je van kinderallimentatie afzien?

Mijn ex betaald nu 300 euro voor onze peuter. Ik zit voorlopig nog in de bijstand omdat ik weer aan het studeren ben en zo dus geen sollicitatie verplichting heb. Dus het komt er op neer dat of hij nou 100 200 of 300 euro betaald. Ik zal niet meer dab het sociaal minimum hebben. Hij zit echter ook heel erg krap zegt hij dus het zou hem wat meer ruimte geven. Zijn cijfers van zijn bedrijf zijn echter nu wel onderweg naar mijn advocaat. En wel weet hij al dat zijn draagkracht minder is dan dat hij nu betaald. Zou het mogelijk zijn dat ik zeg betaal geen alimentatie tot ik mijn studie af heb en aan het werk ga? Of is dat niet mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

nee, dat is niet mogelijk.
dat geld zou je dan onttrekken aan de gemeenschap om aan je ex te geven, dat zou niet fair zijn.
wel kan je ex herziening aanvragen, als z'n financiele situatie is verslechterd.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Dat kan je doen, maar als je dat ooit weer terug wil draaien, kan je ex daar moeilijk over doen. Zelfs al heb je nu nog zo'n goede verstandhouding samen!

Denk er goed over na voordat je dat doet!
Bovendien is het niet meer dan reëel dat hij toch een deel van het levensonderhoud betaalt, in plaats van dat de bijstand alles betaalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dat kan ze wel doen, maar dan zal de bijstand dat bedrag toch korten.
denk niet dat dat de bedoeling is.
Doe dat niet!! Zoals al genoemd werd je ex kan daarna moeilijk doen. En ik praat uit eigen ervaring. Had supper goede contact met mn ex, en kreeg af en toe wat geld van hem. 2 kids ik kreeg 50 soms 100 euro p.m. Soms gaf hij niks met excuus dat hij niet heeft, terwijl hij twee bedrijven heeft, vakantie gaat en noem maar op. Ik ben nu bezig officieel alimentatie aan te vragen en geloof me hij en ik zijb vijanden geworden. Hij geeft niet eens een cent. Al 8 mnd.En je hebt bijstand als ik t goed begrij? Ging de alomentatie aanvraag via hun? Als wel, dan stopt de alimentatie automatisch zodra je uit bijstand gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord is onjuist. Alimentatie stopt niet automatisch als de bijstand stopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouwww!! :) raar, maar oke, toen ik bijstands uitkering had, had de gemeente waar ik woon mijn ex man verplicht om alimentatie te betalen. Dat is wel paar jaar terug. Toen ik uit de bijstand kwam was alimnetatie ook gestopt. Hij hoefde niet meer te betalen. In mei heb ik weer bijstand aangevraagd en daar kwam dat te sprake en weer zeiden ze tegen mij, dat hun alimentatie aanvragen maar in mijn geval hoeft dat niet omdat ik mee bezig ben. Toen zei ik ooo dan kunnen jullie het dan van mij overnemen want tegen mij doet hij moeilijk. Toen zei die mevrouw dat het geen zin heeft want zodra de bijstand stopt is hij niet meer verplicht te betalen, maar jah ze zouden me wel voor de gek gehouden hebben. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herkenbaar, hoe geld een mens compleet veranderen kan, bah
Ja je kunt er wel van afzien, maar de bijstand gaat het toch op hem verhalen. Hij kan beter zijn draagkracht opnieuw laten berekenen en dan om vermindering of nihilstelling aan de rechter vragen. Jij moet dan wel protest aantekenen, zodat het wel tot een rechtszaak komt. Hij heeft die uitspraak echt nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hem niet sparen, jullie hebben samen een kind gewild en daar moeten jullie BEIDEN jullie verantwoordelijkheid voor dragen, ook al gaat het soms moeilijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker als je in de bijstand zit kun je daar helemaal niet vanaf zien. Je wordt aangevuld tot bijstandsniveau, je krijgt niet de volledige bijstand. Daar zijn gewoon normen voor, zoveel netto inkomen, zoveel alimentatie betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding