Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijgen universiteiten subsidie voor studenten met hoge cijfers en hoe werkt dit?

Ik stond dit jaar een 7,9 gemiddeld, krijgt mijn universiteit hier meer geld voor dan een 6jes klant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou discriminatie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scholen krijgen vaak subsidie op basis van het aantal leerlingen, de leerlingen die overgaan of leerlingen die uiteindelijk slagen. Zie jij dit ook als discriminatie...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt best wel minderwaardig, een 6jes klant.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Sta je 7.9 op je VWO eindlijst? of in een bepaald jaar op een universiteit? Wat bedoel je precies? Volgens mij krijgen universiteiten niet meer geld voor een 7.9 student als voor een zesjesman.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee 2de jaar uni
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is het al wat jaartjes geleden, maar ik kon nooit een gemiddeld cijfer geven over een bepaald jaar. Ik vind een 7.9 een prima cijfer. Wat de zesjescultuur betreft: In mijn tijd haalde 10% van de VWO leerlingen na 6 jaar hun eindexamen, 90 % deed er een jaar of meer langer over. In die tijd was het zo dat diegenen die een keer gezakt waren en het over deden hogere gemiddelden haalden. Toch werd ook toen naar de cijfers van je eindlijst gekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo dat is weinig, weet u misschien hoeveel mensen de uni binnen 3 jaar halen. Als u het weet, weet u het dan ook voor economie en bedrijfseconomie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje onduidelijke vraag. Na VWO zou je je baccalaureaat moeten halen na 4 jaar en na 5 jaar je Masters dacht ik. Bij de technische vakken doet men er meestal een jaartje langer over. Als je een bepaalde HBO opleiding als vooropleiding hebt, gaat het sneller. Soms heeft men daar speciale programma's voor die de studenten met HBO opleiding begeleiden. Bij mij is het allemaal ook 40 jr geleden hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens 40 jr geleden was de uitval op een universiteit in de technische vakken ook erg groot. Als "grap"zeiden ze : "Kijk een links, kijk eens rechts, kijk voor je en kijk achter je. Die vallen allemaal af en jij blijft over." Dit om aan te geven dat slechts 20-30 % van de studenten ook werkelijk hun diploma haalden. Achteraf was dat natuurlijk een enorme verspilling van kosten en inspanning van beide zijden. Met wat meer begeleiding had men dit percentage belangrijk op kunnen krikken, maar om eerlijk te zijn waren medewerkers van de universiteiten in die tijd vaak een beetje werkschuw, om het netjes te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik heb het ook meegemaakt. Alles valt weg ik denk dat er nu slechts 1/6 over is van de begingroep die het bijbeent. Zat vorig jaar bij een toets te kijken en de hele tafelrij waar ik zat waren allemaal lege plekken 2 rijen voor mij en achter mij ook. Hier zitten normaal 5 man inclusief mijzelf. Zo begin je wel met een vreemd gevoel aan een toets.
De cijfers bepalen niet de kosten dus de subsidie van de universiteit.
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Er is wel een financiële prikkel om mensen met een diploma binnen de gestelde termijn 'af te leveren'.
HinH is daar overigens een beetje in doorgeslagen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De universiteit krijgt niet minder geld voor een 6jes klant dan voor voor bijna-acht-kandidaat. Echter wordt de universiteit wel afgerekend op het aantal geslaagde personen. Die kans is bij iemand met een 7,9 gemiddeld hoger dan bij iemand die net een 6je haalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding