Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen als ik mijn ouders geld uitleen,als deze steeds weer komen vragen,terwijl ik nog geen cent heb teruggezien?

Ze blijven constant schuld maken en steeds weer een datum dat het word terugbetaald wat niet zo is als het die datum is.
Ik heb ze al zo vaak geholpen en ik haat ze en ook weer niet.
Steeds een stom bedragje van 50 euro of 100 soms wekelijks,en nu ben ik net gebeld om 800,ik word er niet vrolijk van.Ik heb al termijnbetalingen voor mijn huur hierdoor.
Ene keer 2000 toen ik nog best wat had.Waar kunnen mijn ouders het best terecht en niet bij mij dan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo doorgaat, komen niet alleen je ouders nog verder in de problemen maar jijzelf ook. En uiteindelijk kun je je ouders niet meer helpen, al zou je dat willen. Je hebt dan gewoon geen geld meer en wellicht zelfs schulden. Ik denk dat je je ouders en jezelf een grote dienst bewijst door geen geld meer aan je ouders uit te lenen. Laat ze desnoods al deze antwoorden en reacties lezen, zodat ze weten waarom je stopt met geld uitlenen. 'Zachte heelmeesters maken stinkend wonden', zo luidt het spreekwoord en het is een waarheid als een koe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! ik ben het helemaal eens met kruidenvrouwtje! Hopelijk heb je mijn antwoord gelezen... Ik heb zelf ook zo geleefd, leende overal en nergens geld, beetje hier, beetje daar, soms heel grote bedragen, maar uiteindelijk zeiden deze mensen dat ze mij geen geld meer gingen geven, omdat ze zelf ook schulden op begonnen te bouwen door mijn toedoen en ze hun geld niet meer terugzagen! Weet je wat er toen gebeurde? Ik kreeg méér schulden, ik kon het uiteindelijk nét aan betalen, en toen het uit de hand liep en ik bijna mijn huis kwijt raakte en voor van alles afgesloten dreigde te raken, heb ik toch maar schoorvoetend de gemeente gebeld, gevraagd om schuldhulpverlening! Okay, het is niet leuk, en het is nogal pijnlijk omdat je alles uit handen moet geven en een wildvreemde zich met jou persoonlijke situatie gaat bemoeien, maar alles is beter dan geld lenen van alles en iedereen. Uiteindelijk ben jij beter af, zijn je ouders beter af en zullen ze leren dat jij geen bank bent en dat ze het zelf moeten doen! Echt, doe er wat aan, want jij komt zo ook in de s**t terecht dankzij je ouders en ik neem aan dat jij daar niet bepaald op zit te wachten om schuldhulpverlening voor jezelf aan te vragen, omdat je voor bank gespeeld hebt en daardoor in de financiele malaise terecht bent gekomen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel dus dat jouw ouders die hulp moeten aanvragen, omdat jij dat anders voor jezelf moet doen. Zo voorkom je juist dat jij in de problemen raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders kunnen terecht bij schuldhulpverlening en jij zou gewoon tegen je ouders moeten zeggen dat je hun geen geld meer kan lenen omdat je door deze leningen nu zelf in de problemen zit,maar zeg wel dat je maandelijks een bedrag afgelost wil zien zodat jij ook uit de problemen komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ze desnoods al deze antwoorden en reacties lezen,zodat ze weten waarom je stopt met geld uitlenen. ze hebben tot nu toe alles gelezen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (12)

Bij de bank kan je een lening krijgen, maar dan heb je wel rente
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lening aangaan als je al schulden hebt is heel moeilijk en als het kan kom je er uiteindelijk nog slechter uit!
Geld lenen kost geld!
Zeg dat je zelf geen geld meer hebt. En stuur hen naar maatschappelijk werk of de sociale dienst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Het enigste wat je kunt doen is geen geld meer geven, maar ik begrijp dat dat heel moeilijk is en je ouders wilt helpen.
Nu is de vraag eigenlijk help je hun door ze steeds geld te geven? Dan zal er weinig veranderen en zullen jou schulden alleen maar sneller oplopen.
Is het voor jou ouders ook een optie om naar de Gemeentelijke Credietbank te gaan? Daar krijgen ze ook begeleiding om uit de schulden te komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had ze al een keer naar gemeentelijke kredietbank gestuurd,ik weet ervan,maar mijn ouders waren het toen niet met de gemeentelijke kredietbank eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt misschien hard maar ze kunnen niet verwachten dat jij hun altijd uit de misere haalt.
Als zij problemen hebben om met geld om te gaan, kunnen ze het beste hulp zoeken ipv jou er in mee te trekken. Dit is ook niet goed voor jullie verstandhouding. Ze kunnen hulp vragen via de gemeente Iedere gemeente is verplicht om gratis hulp te bieden aan mensen met schulden.
Het verschilt per gemeente welke hulp wordt gegeven en door wie. Meestal speelt het algemeen maatschappelijk werk een rol bij de schuldhulpverlening; voor mensen met een uitkering ook vaak de Gemeentelijke Sociale Dienst. Zij bemiddelen bij schulden en helpen met budgetteren. In veel gemeenten is er ook een volks- of gemeentelijke kredietbank, die zich bezighoudt met schuldsanering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je ze het beste helpt door niet te helpen met geld. Dit is een structureel probleem dat jij niet kunt oplossen.
Ze moeten leren met hun geld om te gaan, gemeente geeft daar soms cursussen voor via de sociale dienst. Maar ze moeten echt zelf willen, anders heeft het geen zin.
Misschien dat maatschappelijk werk kan helpen, maar leen zelf geen geld meer, anders ga je er zelf aan onderdoor.
Het is in dit geval niet egoistisch om eerst aan jezelf te denken
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Als jij zelf al je huur in termijnen moet betalen omdat jij je ouders geld leent, ben je op de verkeerde weg. Zorg eerst voor jezelf en spreek uit naar je ouders dat je door hun te helpen zelf in de problemen gaat komen.

Ik durf zelfs te zeggen tegen je dat als je ze blijft helpen, misschien onder het mom van het zijn toch mijn ouders, je hun (foute) gedrag in stand blijft houden. Omdat ze weten dat jij toch wel blijft geven en hun dus niet op hun eigen verantwoording leven maar op de jouwe. En dat mag niet vind ik.

Jouw ouders zouden bij de gemeente moeten aankloppen voor eventuele financiële hulp zoals een gemeentelijke Kredietbank. Maar als het allemaal nog niet zo nijpend is, zouden ze via het maatschappelijk werk (via huisarts) hulp kunnen krijgen bij het beter leren met geld om te gaan.

Ik wens je heel veel kracht bij het losmakingsproces van je ouders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens,dankjewel
Ik ben op mijn 20ste de deur uit gezet door mijn moeder, ze had wel 4000 gulden van me geleend, beiden nooit meer gezien... En ik zat zonder huis met een doorlopend krediet. Ze moeten je als kind behandelen, niet als bank. Bescherm jezelf, geen stui ver meer betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je hoort dan eigenlijk nog 4000 gulden 1818,18euro van je ouders terug te krijgen.
tja,ouders lenen en stelen zijn toch 2 verschillende dingen
Gaat het nu dan wel goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt nog steeds recht op dat geld lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ben door mijn moeder opgevoed en ze zei doodleuk "jij leent mij dat geld want ik ga niet bij anderen om geld zeuren alsik het in huis heb." Dus 14 jaar geleden ben ik de deur uitgetrapt en heb ik haar nooit meer gezien. Dat geld op papier, kraste ze door en zei "je heb me 10 jaar van mijn leven gekost". Dus pech voor mij.
Heb je ooit eens gehoord van schuldhulpverlening? Dat bestaat, zodat mensen die constant achterlopen gaan leren om hun rekeningen op tijd te betalen. Stuur ze daarheen, of laat iemand van schuldhulpverlening naar hen toe komen (als dat kan, dat weet ik niet). Je kan het aanvragen via de gemeente, maar je moet het wel zelf doen. Volgens mij kan je het ook vóór ze doen. Een belletje (bel naar de gemeente, vraag waar je moet zijn voor schuldhulpverlening en je krijgt een telefoonnummer en daar moet je heen bellen en zo kan je het aanvragen) en ze krijgen een brief waarin ze alle schulden moeten vermelden, dat moeten ze dan opsturen en daarna moet je naar de betreffende instantie gaan, alle papieren overhandigen en dan wordt alles in werking gesteld, met één voorwaarde: zij MOETEN meewerken! Jij kan ze daarbij helpen, want DIT gaat uiteraard niet werken!

Ten eerste: jij bent NIET hun bank! Ook al lijkt het daar wel op. Zeg ze dat je per onmiddelijke ingang stopt hiermee, want je loopt zelf ook al achter met de huur en die 800 euro zal het zelf nóg erger maken. Straks moet jij ook schuldhulpverlening aanvragen, dankzij het geld dat je zo vaak aan ze geleend heb en ik neem aan, dat je daar niet op zit te wachten!

Dat éne belletje naar de gemeente is zo gepiept, en die brief invullen is zó gebeurd en de papierne overhandigen is het moeilijkste, vooral het uit handen geven van je financiën, maar alles is beter dan dat ze jou gebruiken voor geld! Ze zullen leefgeld krijgen, en daar moeten ze het mee doen.

En jij gaat hiermee stoppen, want dit werkt niet...

Toegevoegd na 4 minuten:
SORRY... ehm, dit stukje vergat ik te verwijderen:

, of laat iemand van schuldhulpverlening naar hen toe komen (als dat kan, dat weet ik niet).

Er kan niemand van schuldhulpverlening naar hen komen, dat zullen ze toch echt zelf moeten starten... Jij kan wel het belletje plegen, op zo'n brief staan nog geen persoonlijke gegevens, die zullen ze zelf moeten invullen.

Jij kan ze daarbij helpen, je kan het in elk geval voorstellen dat je ze wilt helpen. Het is geen slechte manier, maar zo voorkom je wel dat jij voor bank blijft spelen. En kan je eindelijk je eigen leven op orde gaan stellen.

Ze zullen je denk ik niet zo leuk vinden (omdat ze dan alles uit handen moeten geven), maar alles is beter dan hoe de situatie nu is, zeg nou zelf. En hun zullen uiteindelijk niet meer achterlopen met hun betalingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, of budgetbeheer eventueel. Maar als ze zich aanmelden bij schuldhulpverlening zoeken ze daar uit wat het beste is.
Stuur je ouders deze link door:

http://financieel.infonu.nl/lenen/8301-saneringskrediet-schuldhulpverlening.html

Deze is wat ingewikkelder, maar wel duidelijk over hoe het gaat.

http://www.wsnp.rvr.org/bibliotheek/Schuldhulpverlening/index.cfm?section=betrokken

Stop met je ouders geld geven.
Jij hebt dat geld niet.

Je moet voor jezelf opkomen:
Maak je ouders duidelijk dat jij dat geld niet hebt.
En dat je voor hen niet in de financiele problemen kan raken.
Dat kan gewoon niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal eens met de voorgaande antwoorden: het beste wat je nu kunt doen om ze te helpen is geen geld meer geven. Blijkbaar is hun probleem zo groot dat je hun toch niet helpt met de kleine beetjes, en daarbij breng je jezelf alleen maar in de problemen. Je moet nu eerst voor jezelf zorgen.

Ik snap dat je je ouders wilt helpen, maar soms moet je de mensen van wie je houdt duidelijk maken dat ze verkeerd bezig zijn. Wat je eens zou moeten overwegen is om ze een contract voor te leggen waarin jij jouw leningen omzet in een renteloze lening zonder een afbetaaltermijn als zij beloven dat zij jou niet meer om geld vragen omdat je dat niet kan missen en dat ze naar de schuldhulpverlening gaan. Het is vooral een symbolisch contract, maar waarschijnlijk zijn je ouders hier toch gevoelig voor.

Waarschijnlijk zie je het grootste deel van het geld niet meer terug, maar het geeft je wel een rust dat je alles gedaan hebt wat je kunt. En je hebt je ouders dan ook duidelijk gemaakt dat ze van jou niets meer hoeven te verwachten.

[Overigens: je zet het om in een lening in plaats van een gift, want als je ouders in de schuldsanering komen, dan ben jij een gewone schuldeiser en dan zie je waarschijnlijk nog een deel van je uitgeleende geld terug.]
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ omdat je recht doet aan het toch willen helpen van je ouders. De beste hulp is hier stoppen met geld uitlenen.
Sommige mensen hebben reeds Schuldhulpverlening of de Gemeentelijke Kredietbank geopperd. Dat is prima.

Daar kun jij je ouders best naar toe sturen.

Maar schuldhulpverlening helpt alleen bij mensen die ook daadwerkelijk geholpen willen worden (zie het als een verslaving, het is een gedrag die moet worden afgeleerd danwel bijgespijkerd, als je daar zelf de motivatie voor hebt, zul je nooit veranderen).

Echter, Schuldhulpverlening heeft HEEL VEEL KLANTEN. Er zullen ongetwijfeld wachtlijsten zijn (soms wel van enkele maanden).

Ik raad mensen altijd aan om ZELF het heft in handen te nemen. En daar bedoel ik U mee.

Ga met je ouders om de tafel zitten. Neem de bankafschriften erbij. Kijk naar de inkomsten en uitgaven. Maak een mooi spreadsheet-je op de computer. Betaal alles via automatische incasso en ALS je ouders daarmee akkoord gaan, kunnen ZIJ U zelfs machtigen om de bankadministratie waar te nemen.

Kortom U gaat uw ouders zakgeld geven.

Kijk of uw ouders schulden hebben en schrijf de betreffende instanties aan. VERTEL hen wat er aan de hand is. Een deurwaarder of incassobureau gaat verder met executeren tenzij zij weten wat er aan de hand is.

Draai niet om de zaken heen, leg het gemaakte spreadsheet voor aan de deurwaarderskantoren / incassobureau. Geef aan hoeveel geld je ouders hebben en probeer er op die manier uit te komen.

Daarnaast zijn er veel hulpboeken op de markt om je te helpen verstandiger met je geld om te gaan.

Bijv. stoppen met roken, auto weg doen (tenzij je deze nodige hebt voor je werk etc...).

Zet alle uitgaven eens goed tegen het licht. Zijn zij daadwerkelijk nodig?
Kijk of je nog ergens toeslagen kunt krijgen, huurtoeslag, zorgtoeslag etc.

Misschien een goedkopere supermarkt? Goedkopere producten kopen. Hebben je ouders een zolder vol met spullen (boeken, LP's, kleding). Zet het op marktplaats of breng het naar de kringloop. Probeer je spullen om te zetten in gelden.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja daag,... als jezelf in de problemen daardoor komt dan stop je er toch mee ?
het kan gewoonweg niet
en zeker als ze niet terug betalen van je familie moet je het hebben zeggen niet dus.

ik zou er in elk geval voor zorgen dat ze het geld dat ze jouw schuldig zijn terugbetalen.

door ze financieel op orde te krijgen via schuld hulpverlening

anders kom je er zelf ook nog in terecht

Wellicht is het misschien zelf wel een goed idee schuldhulpverlening aan te vragen
want als je achter gaat lopen op je huur dat is het begin van het einde.

als je geenenee zeg wordt de toestand alleen maar moeilijker
en zij ej waarschijnlijk zelf het geld niet meer terug
NEE zeggen is de enige manier om je zelf en je ouders te helpen
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding