Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je als je samenwoont zonder contract een en/of rekening bij de bank aanvragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
ItisILeClerc
13 jaar geleden
iedereen kan een e/o rekening openen
met samenwonen heeft het niets van doen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja dat kan. Wij wonen niet eens samen en hebben het ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ervaring heb ik ook, maar dan wel van 25 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er éen met mijn moeder en wij wonen niet samen.
Zij is al op leeftijd en als haar iets overkomt dan heb ik het recht om haar rekening te gebruiken als er nog geld op staat want anders kun je fluiten naar de centen of je moet je moet iets vast laten zetten bij een notaris,maar dit is veel makkelijker en het kost niets extra's.
ronron1212
13 jaar geleden
Dat kan altijd als je samen maar tekent bij de bank. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is bij mij niet gebeurd,ik was al gemachtigd en vanwege een overstap naar een andere bank is het automatisch een enof rekening geworden.
Wel heb ik alleen de eerste keer toen ik geld op moest nemen voor haar,mijn ID even af moeten geven voor een kopie en wat meer gegevens,maar dit kon ik ook alleen doen zonder dat mijn moeder erbij was.
Dit hangt ervan af of u een zichtrekening wil aanvragen of het eventueel gaat om een lening, maar ik veronderstel aan de vraag te zien dat u dus een zicht rekening wil openen.

Wil u een gezamenlijke rekening openen of individueel op u naam?

Beiden kunnen zonder probleem.
U kan als u feitelijk samenwonend bent gerust een gezamenlijke rekening openen. De bank zal hier niet moeilijk over doen alhoewel het verstandiger is van een wettelijk samenwoningscontract te gaan ondertekenen bij het plaatselijke gemeentehuis.
Hier in België is het zo dat een wettelijke samenwoning, de voordelen heeft van een huwelijk maar niet de nadelen. Bovendien krijgt men ook een gezamenlijke aangifte voor de personenbelasting en kan men deze fiscaal optimaliseren.

Ik zou toch voorzichtig zijn met het aangaan van een gezamenlijke rekening als jullie niet bereid zijn om een contract wettelijke samenwoning te ondertekenen!
Dit zou kunnen leiden tot problemen die u best wel kan missen.

Enkele interessante websites zijn toegevoegd als bron!
De onderste is die van de rijksoverheid van Nederland, dus best wel betrouwbaar en u kan er enkele folders downloaden etc...

Grtz
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een en/of-rekening, ook wel afgekort tot e/o rekening, is een bankrekening die op naam van meerdere personen staat. Meestal wordt zo'n rekening gebruikt door twee personen. Dit kunnen "gehuwden" zijn maar bijvoorbeeld ook "samenwonenden". Het samenwonen kun je aantonen door te laten zien dat je samen staat ingeschreven op het zelfde woonadres, daar hoeft geen samenwooncontract aan te pas te komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hoeft niet eens een relatie te hebben voor een en/of rekening.iedereen kan met een ander een en/of rekening aanvragen
Ja dat kan zeker. je hoeft er niet eens voor samen te wonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk dat als de verhoudingen of vriendschap niet meer zo goed zijn/is dat je dan aansprakelijk kan worden gesteld (zie voorwaarden rekening) voor door de ander gemaakte schulden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding