Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Vijf jaar voor particulieren, zeven jaar voor de meeste bedrijven. Geldt zowel voor papieren afschriften als voor elektronische overzichten.

Die vijf jaar (voor particulieren) is wettelijk verplicht i.v.m. bewijslast.

De meeste Internetbanken bewaren je overzichten ongeveer vijftien maanden. Dat is dus te kort. Je bent dus wettelijk verplicht om de overzichten regelmatig te downloaden en op je eigen computer op te slaan. Alles wat ouder is dan vijf jaar mag je van je computer verwijderen.

Veel mensen weten dit alles niet, of ze weten het wel maar het is ze teveel moeite. Normaal gesproken geen probleem, tot je eens in een geschil belandt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

zolang je zelf wilt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tegenwoordig hoeft dit niet meer
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tot ze zijn afgeschreven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tot ze zijn afgeschreven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niet meer, maar een logboek voor je administratie is wel handig. Zeker als bedrijf is het aan te raden om het vijf jaar te bewaren. Dan kun je altijd nog lange vingers maken naar de belastingdienst
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bewaar ze niet tegenwoordig doen we internetbankieren als je dan wat moeten hebben uitprinten en bespaar je heel wat centen..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Privé bankafschriften hoeft volgens mij ook niet meer. Dacht dat het zakelijk (voor de fiscus) 10 jaar was (het zou ook 7 kunnen zijn).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles wat met bankafschriften te maken heeft, 10 jaar ...
Loonstroken ed kunnen na 5 jaar al de vuilbak in. Is nogal standaard regel volgens de meerderheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bankafschriften,_ indien particulier_ en niet te vergeten daarnaast ook al je privé administratie moet je vijf jaar lang bewaren _wettelijke bepaling_ voor de fiscus.

Daarna mag alles vernietigd worden.

Dus vanaf 1 januari 2009 mocht je alles gaan vernietigen vanaf 1 januari 2004.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit hangt er helemaal vanaf hoeveel behoefte iemand heeft om zijn administratie goed op orde te hebben. Voor iemand die na het kijken van zijn bankafschrift het wel gelooft, kan hij ze wel weggooien; personen die toch graag een goed overzicht willen behouden door de jaren heen, zullen ze bewaren.

Digitaal worden je afschrift - afhankelijk van je bank - normaliter ongeveer 15 maand bewaart.

Een termijn van 3 jaar lijkt mij persoonlijk goed genoeg om nog eens dingen na te kunnen gaan als er onduidelijkheden ontstaan. Vooral voorbelangrijke transacties (zoals het afbetalen van rente e.d.) kan dit erg belangrijk zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5 jaar en niet langer...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding