Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt mijn pensioen als ik vroegtijdig overlijd niet helemaal uit betaald aan mijn partner,wat gebeurd er met de rest van het geld?.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
850

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zal het eenvoudig proberen uit te leggen.

Stel je bent met 3 mensen. Allemaal even oud, laten we zeggen 55 jaar. Ze willen allemaal een pensioen ontvangen van € 1.000 per jaar vanaf hun 65ste. De levensverwachting is 70 jaar.
Naar verwachting zal er per persoon dus 5 x € 1.000 = €5.000 betaald gaan worden.
Dat betekent dat het pensioenfonds naar verwachting € 15.000 uit zal moeten keren.

Ze zijn nu 55 en hebben samen 10 jaar om die € 15.000 te sparen. Per persoon dus € 1.500/3 = € 500 per jaar.

Persoon 1 overlijdt op zijn 65ste. Heeft 10 jaar € 500 betaald. € 5.000 blijft bij het pensioenfonds. Persoon 2 en 3 hebben ook € 5.000 p.p. betaald. In het pensioenfonds zit dus € 15.000. Persoon 2 en 3 worden 65 en gaan € 1.000 per jaar ontvangen.

Persoon 2 overlijdt op zijn 70ste. Hij heeft 5 jaar € 1.000 ontvangen (net als persoon 3). In het pensioenfonds zit nu € 15.000 minus de uitkeringen van 2x5x €1.000 is € 5.000.

Persoon 3 overlijdt op zijn 75ste. Hij heeft ook de afgelopen 5 jaar € 1.000 ontvangen. In het pensioenfonds zit nu € 5.000 minus de uitkering van de afgelopen 5 jaar. Er zit dus niets meer in het pensioenfonds.

Samenvattend:
Persoon 1, € 5.000 betaald, niets ontvangen --> € 5.000 "verlies"

Persoon 2, € 5.000 betaald, € 5.000 ontvangen --> geen winst/verlies.

Persoon 3, € 5.000 betaald, € 10.000 ontvangen --> € 5.000 "winst".

Gemiddeld zijn ze (65+70+75)/3=70 jaar geworden.

Antwoord op je vraag: met het geld dat over blijft worden de pensioenen betaald van de mensen die langer leven dan de verwachting. Deze krijgen namelijk meer uitgekeerd dan dat ze hebben gespaard.

Ik hoop dat het nu wat helderder is voor je!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de rest krijgt helaas de overheid
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de overheid betaalt geen pensioen uit dat zijn de pensioenfondsen
ronron1212
13 jaar geleden
Ja hoe jij pioneer123 daarbij komt is een grote vraag
Dat gaat naar het pensioenfonds. Met de berekeningen van de pensioenpremies wordt hier al - statistisch - rekening meegehouden. Een x% van de rechthebbenden op pensioen overlijdt voortijdig en dan hoeven ze minder (als er een partner of minderjarige kinderen zijn) of niets (alleenstaanden) uit te betalen. De actuaris is degene die dit soort berekeningen maakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
ronron1212
13 jaar geleden
+
Pensioenen wordt berekend over de verwachte levensduur. Als iemand eerder overlijd moet de premie weer de gaten dekken voor iemand die veel langer leeft. Dat is het principe Vandaar ook dat een actuaris jaarlijks moet uitrekenen wat de pensioenpremie moet worden.
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding