Waarom zie je bijna geen EHBO'ers meer in bedrijven?
Een aantal jaren geleden heb ik mijn EHBO diploma gehaald.
Bij de bedrijven waar ik toen werkte ontving ik een vergoeding in geld en dagen (voor herhalingslessen) als ik als EHBO’er ingeschreven stond. Die bedrijven moesten ook verplicht een aantal EHBO’ers en BHV’ers hebben per aantal werknemers. EHBO geloof ik 5 op 100 werknemers, BHV weet ik niet.
De laatste bedrijven waar ik gewerkt heb hebben geen EHBO’ers aangesteld, alleen BHV’ers. Die volgen vaak ook samen trainingen en oefeningen en dergelijke. Nu hebben BHV’ers ook wel verstand van EHBO, maar het zit niet op hetzelfde peil als dat van echte EHBO’ers. Is er iets veranderd (bijvoorbeeld in de wetgeving) waardoor bedrijven genoeg hebben aan BHV’ers en geen EHBO’ers hoeven aan te stellen?
Toegevoegd na 1 dag:
Omdat uit de antwoorden blijkt dat er toch vaak gedacht wordt dat BHV'ers dezelfde EHBO-kennis hebben als EHBO'ers hierbij een link waar het verschil wordt uitgelegd:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:FmXDiVRQ5zIJ:www.echo.nl/ww-ba/buurt/redactie/1069905/uitleg.over.verschil.tussen.bhv.en.ehbo/+verschil+ehbo+en+bhv&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl
Het blijkt ook uit de tijd die er aan het onderwerp besteed wordt tijdens de opleiding en herhalingslessen. BHV'ers leren over meer verschillende onderwerpen en kunnen dus minder diep op de EHBO stof ingaan.
Vandaar mijn vraag, is er misschien iets veranderd waardoor tegenwoordig met alleen BHV'ers volstaan kan worden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.