Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn ouders dragen niets bij aan m'n studie, ik heb alleen uitwonende basisbeurs. Heb ik, omdat mijn ouders niets bijdragen, recht op een hogere beurs

Ik ben uitwonend en krijg een beurs van 320 euro, maar mijn ouders dragen niets bij aan mijn studie. Ik moet dus alles zelf betalen, maar kom vaak tekort. Heb ik nu recht op een hogere studiebeurs??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Doe een beroep op de hardheidsclausule.
Deze regeling beschermt mensen tegen buitengewoon onredelijke situaties.
Je moet dan bewijzen /zeer aannemelijk maken dat je ouders je niet financiel of anders steunen en je uitwonend bent.
Geef echter niet te snel op, met bepaalde bestaande regelingen is men niet scheutig en moet je knokken voor je recht.
Wel is het zo dat alleen HBO een Academiestudenten een aanvullende beurs kunnen krijgen welke geen lening is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zorg vooral dat je bij de verschillende delen van de IB groep op het uitwonend adres staat ingeschreven, sommigen denken dat als bij een instantie binnen de IB groep het adres bekend is , dit bij andere delen van de IB groep ook zo is.
Deze misvatting heeft in het verleden heel wat studenten veel geld gekost!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien. Het hangt af van het inkomen van je ouders. Maar als het goed is is dat bekent bij de IBG. Aan de hand daarvan wordt een berekening gemaakt hoeveel je uiteindelijk krijgt.

Wel kan je gaan bijlenen (Tot iets van 700 euro per maand geloof ik). Veel studenten doen dit. De rente valt reuze mee, en het is niet vergelijkbaar met lenen voor een boot of huis ofzo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je ouders veel verdienen dan zijn ze geloof ik verplicht elk maand een deel aan te vullen. Ook dat staat vermeld op het blaadje van de IBG.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ouders 'veel' verdienen horen zij jou te helpen met je onkosten. Je hebt van DUO gehoord hoeveel je vader en je moeder jou moeten betalen.
Ik heb ooit ergens gelezen ( kan het nu even niet zo 123 vinden) dat wanneer 1 of beide ouders weigeren jou te betalen dat je dan meer geld kan krijgen van DUO.

Lenen vind ik persoonlijk geen goed idee en zal ik niet doen als het niet nodig is. Als je eindelijk afgestudeerd bent en aan het begin van je carriere staat heb je dan gelijk al een 'schuld' die je af moet lossen..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al een mail/telefoontje naar DUO gestuurd? Leg gewoon je situatie voor en kijk wat hun erop te zeggen hebben. Misschien zijn er dingen te regelen die niet op internet te vinden zijn, bijzondere situaties ofzo.
Helaas niet. Ik ken ook mensen met hetzelfde probleem. Zoals hierboven is gezegd kun je een aanvullende beurs aanvragen. Zitten je ouders onder een bepaalde grens krijg jij extra geld.

Wat betreft de ouderbijdrage staat het volgende op de DUO/Ib-groep website:
Je ouders zijn niet verplicht de ouderbijdrage die wij berekenen ook aan jou te betalen. We berekenen deze bijdrage alleen maar om te bepalen of je recht hebt op een aanvullende beurs en om te bepalen hoe hoog die aanvullende beurs dan is.

Je ouders zijn volgens het Burgerlijk Wetboek wel verplicht, zolang je studeert en nog geen 21 jaar bent, bij te dragen in je levensonderhoud. Ze hoeven dat niet te doen met geld, ze kunnen dat ook doen door bijvoorbeeld voor eten of onderdak te zorgen.

Zoals hierboven werd gezegd heb je de optie om bij te lenen. Dit zou ik alleen in uiterste nood doen. Je kunt maandelijks het leenbedrag aanpassen op ib-groep.nl. De rente is behoorlijk laag, maar ook hier hoor ik vaak zat dat jongeren door te lenen erg hoge schulden hebben!!

Verder zou je eventueel een baantje erbij kunnen nemen. Al werk je 2 dagen in de maand. Je hebt zo 100 euro maandelijks erbij. Maar ja vaak is het zo dat een studie al zoveel tijd in beslag neemt dat studenten er geen tijd voor hebben. Maar als je goed plant is het goed te doen..

suc6
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is echter wel een mogelijlheid om ik dacht je aanvullende te verhogen door je ouders een formulier te laten ondertekenen waaruit blijkt dat ze niet mee willen of kunnen (ongeacht de berekening die DUO doet van je ouders inkomen) betalen. Even goed zoeken op de DUO site, maar kan je tot wel 200 per maand schelen heb ik ooit gelezen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pardon had bovenstaand antwoord plus reactie over het hoofd gezien, maar meen dat het wel hetzelfde formulier is. Schijnt dat niet per se het contact met je ouders vebroken moet zijn, als ze het weigeren is dat al genoeg voor zo'n verklaring. Zou even bellen voor de zekerheid idd, is de moeite wel waard om uit te zoeken. Anders is bijlenen beste optie, rente is laag, in tegenstelling tot bijv. rood staan op je studentenrekening, wat uiteindelijk geld is wat je maar één keer kan uitgeven.. Succes!
het is NOG wel mogelijk om aan te geven dat je ouders niet willen betalen, als ze botweg weigeren krig jij een hogere beurs maar hier gaan ze over een tid dus de wet in wijzigen omdat ze bang zijn dat er veel fraude word gepleegd door te doen alsof ze ruzie hebben met de ouders, voor extra geld.

Ik weet vrij zeker dat je er opzich wel recht op heb, maar of e het ook krijgt is nog maar de vraag.
Min vaders inkomen en alles was gechekt en al weet ik zeker dat hij kan betalen, volgens hun kon hij dat niet dus kreeg ik het (na heel lang gezeik en gedoe) ik weet niet of je hun buiten beschouwing kan laten en het alsnog krijgt maar anders zou het moeten werken als je aangeeft dat ze weigeren te betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding