Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe stel ik me teweer tegen opdringerige telemarketeers die het beste van mijn portemonnee met mij voorhebben?

Stond ik laatst in de Blokker, wat al erg genoeg was, word ik gebeld door iemand van Vodafone of ik mijn abonnement wil uitbreiden, "want u belt de laatste tijd zo veel, is ons opgevallen". Ik zeg: "Ik sta hier in de Blokker, het komt nu helemaal niet uit, geen belangstelling." Eind van het lange liedje is dat ik me dus een uitbreiding van mijn abonnement heb laten aansmeren, gewoon om ervan af te zijn! Nou ja zeg. Idem dito gebeurde met de Lotto. Lig ik lekker in bed een boek te lezen, krijg ik zo'n sympathiek mens aan de lijn: "Mevrouw X, u was ooit lid van onze Lotto, we hebben nu zo'n leuke aanbieding: 1 maand gratis meespelen en kans op de Jackpot van 65 miljoen!". Ik zeg: "Nee, geen belangstelling, ik heb die Lotto niet voor niks opgezegd". Maar mevrouw was zó aardig en doortastend dat ik er dus weer ben ingetuind. Na die ene gratis maand meespelen moest ik hemel en aarde bewegen om ervan af te komen (= gelukt, gelukkig). Ik ben nooit zo snel overtuigd, ben nogal kritisch en ook beslist niet op mijn mondje gevallen. Ben ook niet bang om nee te zeggen. En toch trap ik er iedere keer weer in. Wat is dat toch? Of liever gezegd: hoe kom ik ervan af??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dit is waar je nadeel hebt van een goede opvoeding. Het zit er zó diep ingebakken om vriendelijk en beleefd te zijn en mensen uit te laten praten, dat we dat ook vaak doen bij verkopers die ons opbellen of ons aanspreken op straat. Maar als je ze de kans geeft om op stoom te komen, is de kans groot dat je weer ergens ja tegen zegt om ervan af te zijn.

De truc die ik gebruik ik deze: je realiseren dat normale omgangsvormen niet gelden tijdens dit soort gesprekken! Zij bellen jou, zij spreken jou aan, zij weigeren te luisteren als je nee zegt? Dan ben je dus niets meer verschuldigd, en hoef je je niet schuldig te voelen als je ze vrij bot afkapt. Je hoeft echt geen medelijden te hebben met de jongen of het meisje aan de telefoon, die heeft zelf voor die baan gekozen en wordt er meer dan goed voor betaald om zo irritant vasthoudend te zijn. Ze hebben bijvoorbeeld vaak de instructie om niet op te geven voordat ze drie keer 'nee' hebben gehoord.

Dus hoe zo'n gesprek met dit in het achterhoofd kan verlopen, is:

- Dag mevrouw, ik bel namens Vodafone, het is ons opgevallen dat u de laatste tijd veel belt. Nou kan ik u een mooie aanbieding doe...
* Daar ben ik niet in geïnteresseerd.
- Mag ik vragen waaróm nie...
* Nee, dat mag u niet vragen.
- Het is namelijk echt...
* Mevrouw, ik heb duidelijk gezegd dat ik niet geïnteresseerd ben. Ik hang nu op en ik wil verder niet lastiggevallen worden.

Heel bot natuurlijk, je laat de ander niet eens uitpraten, maar dat zijn de regels van het telemarketeerspelletje. Jou lastigvallen met ongevraagde pogingen je iets aan te smeren en gewoon niet luisteren als je nee zegt, dat is óók bot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ; ik heb ook moeten leren de telemarketeers niet als mensen te zien / behandelen, maar als agressieve verkopers. Pas nadat ik zelf het werk een poosje had gedaan, ben ik dat echt gaan leren. En het blijft lastig, zo tegen de normale 'telefoonetiquette' in, maar inderdaad. normale omgangsregels gelden in die situatie niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaa, je hebt helemaal gelijk! Duidelijke taal, daar kan ik wel wat mee. Pffff. Ik moet echt bot leren zijn. Dan maar niet aardig gevonden worden. Stom he, hoe zoiets inwerkt op je psychologie. Maar thanx SuzyQ, ik zie een Beste Antwoord aan den horizon opdoemen...(sprak zij dreigend edoch overtuigend).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel twee kanttekeningen : - ''....heeft zelf voor die baan gekozen...."; mmm, deels. Het is volledig ongeschoold k*twerk (erger dan schoonmaken en lopendebandwerk om eerlijk te zijn) in een vreselijke kleuterschoolsfeer en HEEL zware druk van bovenaf om je 'targets' te halen. "...en wordt er meer dan goed voor betaald...". Nope. Minimumloon. Maar ze weten wel dat 'nee' incasseren bij hun werk hoort, en zullen dus niks minder van je denken als je bot ophangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had jij minimumloon? Toen ik studeerde, zag ik natuurlijk veel oproepen voor dit soort werk op de universiteit hangen. Toen stond het met stip op nummer 1 van best betaalde bijbaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, minimumloon. Waar dan vrijwel niks meer afgaat en vakantiegeld bijkomt, en soms rare uren, dus netto heb je méér dan bruto, mits je niet meer dan 12-16 uur per week werkt, maar het is en hondenbaan. Tenminste, IK vond het een hondenbaan ; vaste shifts, aan een volledig leeg bureau, geen koffie, korte pauzes, alles strak getimed, (kleuterschoolregime), prestaties bijhouden op schoolbordjes, voortdurend gecontroleerd worden (meeluisteren), vréselijk. Plus het werk zelf ; vertrouwen winnen van mensen zodat ze op je aanbieding ingaan. Ik was er heel goed in, werd zelfs regelmatig bedankt (!) voor het prettige gesprek (!) maar ik voelde me er niet goed bij. Je bent toch de boel een beetje aan het bedonderen,zij het zonder echt te liegen. Ik kan me wel voorstellen dat het populair is bij jongelui die niet graag de handjes vuil maken of bang zijn dat ze moe worden, maar ik voel me toch lekkerder bij een vieze zware baan eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook callcenterwerk gedaan. Bij mij was het loon iets hoger dan minimum en per verkoop kreeg je ook weer wat uitbetaald. Ik ben er mee gestopt omdat ik mensen niet om de tuin kan leiden en smerig bezig kan zijn. Ik was veel te lief aan de telefoon. Mensen kunnen zo onbeschoft doen aan de telefoon, maar dat is hun goed recht!!!!!!! ER zitten echt mensen tussen die de mensen met gladde praatjes om de tuin leiden. Kap ze gewoon af. Spreek met jezelf af dat je nooit meer telefonisch ergens op ingaat. Informatie inwinnen mag, maar denk er altijd nog even over na. STaat het gesprek je niet aan en kom je er niet van af dan gooi je gewoon de hoorn erop. Wat hier boven ook al word gezegd. Zij bellen jou op, zij hebben het lef om jou zomaar wat aan te smeren en lastig te vallen. Dan heb jij het recht om zo'n telefoon gesprek te beindigen. succes

Andere antwoorden (20)

Er vanaf komen ja gewoon zeggen geen belangstelling en gelijk een fijne dag nog wensen zo doe ik het altijd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allereerst is het verstandig je in te schrijven in het bel me niet register.
word je dan toch nog gebeld, zeg dan vriendelijk: sorry, ik heb geen interesse, prettige dag nog verder, en hang op.
zo simpel is het, gewoon niet in gesprek gaan.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Inderdaad, zo snel mogelijk ophangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je merkt dat ze iets willen verkopen onderbreek je ze door te zeggeb dat je geen intresse hebt en dan heng je op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op: bedrijven mogen 'oude' klanten bellen. Wel MOET er na het gesprek (dus na afronding gesprek, niet na ophangen) doorgeschakeld worden naar een systeem waarin je kunt aangeven (toets 1...) dat je niet meer door dat bedrijf gebeld wilt worden.
Leuk bij-effect: ik ben geen KPN-klant meer, KPN belde me laatst, ik vroeg gelijk om doorgezet te worden naar dat systeem. Toets dit, toets dat - maar ja, omdàt ik geen KPN-klant meer ben, werd mijn keuze niet herkend. Zo kan ik het ook...
Geef ze geen kans om je in verleiding te bellen. Het is echt duivelwerk, die callcenters. Overal addertjes onder het gras, niemand belt jou omdat je geld kan "besparen", en al helemaal geen bedrijven!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OP mijn toestel zit zo'n knopje waarmee je het gesprek kunt afbreken; je zegt: "Geen tijd!" en verbreekt de verbinding.
Je hoeft geen medelijden met die mensen te betonen ze zijn zelf zo doortrapt als wat.
Ik zou met liefde die uitknop voor je indrukken maar dat is iets wat je toch helemaal zelf moet doen, moeilijk is het niet. Je gaat alleen gebukt onder een vorm van beleefdheid die voor dergelijke figuren volkomen misplaatst is. Realiseer je dus hoe die mensen te werk gaan en een boterham verdienen terwijl ze over lijken gaan, want ook de allerarmsten draaien ze genadeloos een poot uit.
Als je nu nog niet kwaad bent op die verachtelijke schepsels en vast besloten om ze voortaan de mond te snoeren kan ik je ook niet verder helpen. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je telefoonnummer achterlaten bij "belmijniet.nl" en je hebt geen last meer van die gasten .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Botweg zeggen. 'neen, niet geïnteresseerd'. dringen ze toch aan, leg je telefoon dan op de luidspreker van je radio. dat is wat ik doe :-D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha
+1
Ik bleef ook weleens over met een onbenullig duur abonnement waar iemand ook mee aan kwam en waar ik helemaal niks mee had achteraf, vooral als ze in persoon komen, en er ook nog eens leuk uit zien ;) .. oorzaak.. ik ben gewoon een lief persoon vol vertrouwen die nooit nee kan zeggen, waarom? als ik dat eens wist.. ik denk dat ik graag mensen een plezier doe en bang ben mensen te kwetsen.. zelfs als ik ze niet ken. Hierbij weet ik natuurlijk wel dat het hun werk ook maar is en dat ze ook geen goede bedoelingen met mee voor hebben.
Oplossing? Tegenwoordig luister ik niet naar wat er gezegd wordt.. vaak kan je ze niet onderbreken want ze brabbelen eerst hun verhaaltje eruit.. tuurlijk kun je op de rode knop op de telefoon drukken of de deur tegen hun neus aan dicht gooien..maar sommige mensen zijn daar gewoon veel te beleeft voor ;) Dus ik laat ze uitspreken, maar laat het niet bewust binnen komen, en heb besloten dat als we wat nodig hebben dat we er dan zelf wel achteraan gaan..
Helpt als je een man hebt die toch even een paar keer goed boos wordt dat we weer aan een stom abonnement vast zitten. Nee zeggen kan uitmonden in een trots en zelfverzekerde emotie. Dus NEE!
Handig om te weten.. misschien om zelfs een beetje boos om te worden. Maar mensen worden er in getraind en krijgen cursussen om te zien met wat voor "soort"mensen ze in gesprek komen en hoe je ze het beste kunt manipuleren. Het ligt dus niet helemaal aan jou. Sommige mensen zijn gewoon erg goed in hun mensenkennis en in hun werk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zo'n man die zich door niemand in de luren laat leggen, al helemaal niet door een telemarketingtoestand. Die wordt echt pissig als ik dit vertel! Heb het dus ook niet verteld...Haha. Maar bedankt voor je antwoord, hier kan ik wel wat mee!
Als ze doordrammen van bijv. je huidige mobiele provider dan zou je idd eerst vriendelijk kunnen zeggen dat het niet uitkomt,je hebt dus goed gehandeld,wil de persoon daarna alsnog niet luisteren zou ik het nog een keer op een bozere toon zeggen en wil de persoon dan nog niet luisteren zou ik net doen alsof ik meewerk en de naam vragen,daarna ophangen en vervolgens een klacht indienen ;-)

Voor zaken zoals de Lotto verwijs ik je naar ----->>> www.belmeniet.nl <<<-----

Succes !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel: telefoon gewoon ophangen en niet naar hun gezwam luisteren en je laten registreren bij het bel me niet register.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het altijd mooi om deze mensen lang aan de lijn te houden en vervolgens met een onzinnige reden toch niet in te stemmen met hun aanbod.

"Groene stroom? Ja het klinkt fantastisch hoor, maar dat past niet bij m'n rode tapijt. Prettige dag nog! [ophangen]."
"De lotto? Nee, ik geloof niet zo in het lot, ik ben meer van god zeg maar. Maar bedankt! Dag."

"ECI: Ik hoorde dat jullie de donald duck niet eens in je abonnement hebben, dat is dan echt te hoog gegrepen voor mij. Je moet vast iemand anders hebben. Succes, dag!"

De truc is vooral om daarna direct op te hangen en niet meer af te wachten er gezegd wordt. Door wel netjes 'dag, prettige dag' of iets dergelijks te zeggen hoef je je zelf niet onbeleefd te voelen. Je wacht gewoon het antwoord niet af. Ophangen dus.

Ook een mooie, tegenvragen stellen:

Bij de lotto: Hoe groot is die kans dan op 65 miljoen?
- Of ik wil graag 1 maand gratis meespelen en daarna niet meer. Kunt u dit gelijk even regelen? Dat kost mij dan niets toch?

Maar bovenal, jij hebt niet gevraagd om dat telefoontje, dus voel je vrij om op te hangen. "Dag!"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook leuk is http://www.xs4all.nl/~egbg/tegenscript.html#het tegenscript .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet je naam wel eer aan!! :)
Een plus voor je antwoord!
Er zijn twee strategieën.
Eerste: je gaat nergens op in, maar blijft herhalen: ik heb geen belangstelling. Nee, het spijt me, ik heb geen belangstelling. Nee mevrouw, ik heb geen belangstelling. Als het te lang duurt, zeg je er bij: mevrouw, ik heb het nu zes keer gezegd, ik ga ophangen. En dat doe je dan ook.
Andere: je vraagt uitstel. Vaak word je overrompeld door het voorstel, je hebt je gedachten er niet bij. Vraag of ze een dag later terug bellen. Ondertussen denk jij na of je dat "fantastische" aanbod wel nodig hebt en als ze terugbellen, geef je antwoord. Bedenk goed: je bent ze niets verplicht!
Het is voor hen maar ook voor jezelf het prettigst om beleefd te blijven. Anders ga je je toch weer schuldig voelen en tuin je er een andere keer toch weer in.

O ja, en hou je mobiele nummer wat meer geheim.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zelf een paar maand als telemarketeer gewerkt, in 2006, voor verzekeringen, en dan mensen opbellen om proberen klant te maken,en een afspraak vast te leggen met een adviseur, ik wil dit nooit of nooit meer doen!! vanwege de grote druk die op je gelegd word om klanten proberen te maken, en ook omdat ik het erg vervelend vond om de mensen, en de avonduren dan nog, te storen! begreep het dan ook dat mensen de telefoon opgooide of geen interesse hadden..
beste advies, zoals al eerder gezegd, geen interesse zeggen, en als ze dan nog doorgaan, gewoon de telefoon afduwen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige dat ik nog doe is simpelweg NEE brullen en ophangen. Ik ben heel netjes opgevoed, maar doordat ik zelf zolang in de aquisitie heb gewerkt weet ik hoe vasthoudend ze zijn en me iets willen aansmeren waar ik niets aan heb. Na een geintje met een energieleverancier die mij gewoon heeft overgesloten zonder toestemming praat ik niet eens meer met ze. Nee en tuut tuut tuut.

Toegevoegd na 30 seconden:
acquisitie natuurlijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niet alle reacties helemaal doorgelezen, dus wellicht staat deze er al tussen. Zo niet, ik vind hem zelf erg leuk, beetje boontje komt om zijn loontje.

Als er nog iemand belt, ik sta ook in het bel-me-niet-register en het blijkt dat het voor iets dergelijks is, dan zeg ik: heeft u 1 ogenblikje, ik moet ..., kom zo bij u terug. Wat ik moet varieert: even naar een kind, het gas lager zetten, het geluid van de radio zachter, verzien het maar!

Vervolgens leg ik de telefoon neer en ga lekker verder met wat ik daarvoor aan het doen was. Bij hen lopen de kosten door en op een gegeven moment worden ze het zat en hangen zelf op. Werkt prima.

Wat je voor je zelf ook kunt blijven herhalen, in gedachten: heb ik dit (wat ze je proberen aan te smeren) NU ECHT NODIG? Antwoord is NEE. Wellicht helpt je dat om bij de les te blijven :-)

Succes er mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn insteek bij al die "prachtige" aanbiedingen is (als tegenactie van mij) dat ik - ter voorkoming van door niemand gewilde misverstanden - de aanbieding op papier wil ontvangen.
Verwijzing naar een website komenniet in aanmerking.
Als toezending niet mogelijk is, dan heb ik geen belangstelling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeggen dat ze eerst even netjes moeten vragen of het wel gelegen komt. vervolgens vraag je naar de naam van deze persoon en daarna OPHANGEN.

dit staat namelijk niet op het lijstje dat er voor hun snotter ligt en weten ze niet wat ze moeten zeggen.

zo heb ik een keer met iemand een afspraak gemaakt voor trap renovatie. het rund aan de telefoon vroeg ook niet verder. zijn zijn helaas niet binnen geweest, want de trappen hier schrok ze waarschijnlijk voldoende af.
best jammer! ik woon in een flat, dus trappen zat. ze zijn nog steeds even lelijk als voor het belletje van die aardige mevrouw :O(

Toegevoegd na 14 minuten:
ik vraag trouwens ook weleens of hun telefoon het wel goed doet, nee is dus nee. misschien dat het woord nee niet goed overkomt, of dat het niet uitmaakt wat ik zeg.

of zeggen dat ik een grote meid wil en als ik dus ZELF besluit om een ander of niet abbo of wat dan ook wil dat ik heel goed weet waar ik dit moet regelen en ze het vanzelf wel horen.

heel af en toe heb ik ook een beetje een nare bui. dan doe ik net alsof ik twijfel, stel de meest achterlijke vragen, en vraag om hun mening, wat hun vinden en waarom (ook met hun shit bemoeien dus)
vaak zijn ze het zat en hangen op, en anders zeg ik "wacht even, moet je horen!' en dan ophangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs als je je hebt aangemeld bij het belmeniet-register, gaan ze je toch nog bellen. Dat komt omdat je dan iets op internet heb ingevuld, zoals een prijsvraag of een enquette en dan geef je feitelijk toestemming dat ze je mogen bellen. Dus goed opletten wat je invult en wat je doet op internet!

Als ze je tóch bellen, zeg je dat je niet geinteresseerd ben, en als ze blijven doordrammen, gewoon luisteren, blijven herhalen, vriendelijk doch zeer dringend zeggen dat het niet kan, dat je echt niet wilt en als het irriteert, gewoon ophangen. Zijn ze wel aangewend, dus dat is niet zielig. JIJ wil het niet. Of je verzint dat je allang en breed hebt wat ze aanbieden. En als ze er dan nóg over doorgaan... dan hang je gewoon op. Zo simpel is het.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Per toeval kwam ik achter de perfecte oplossing! We hadden ons net aangemeld bij Tele2 en 2 dagen later werden we gebeld of ik geen interesse had in overstappen naar Tele2. Dus ik zeg: ‘oh, daar heb ik me net 2 dagen geleden voor aangemeld.’. Toen zei de persoon aan de andere kant: ‘Dat zal dan nog wel niet verwerkt zijn in het systeem.’ En hing vervolgens op.

Dus sindsdien zeg ik, waar ze me ook over bellen: daar heb ik me net gisteren voor aangemeld. Dan zeggen ze allemaal beteuterd: oh ok, fijne avond verder :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik, afgezien van gewoon simpel "nee dank u, fijne dag verder en ophangen", de ludiekste!!
+!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is de enige manier die ik ken waarbij ze gelijk ophouden met zeuren :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou... je zal dr een treffen die t wel uitzoekt, denkt dat er iets mis is gegaan en op band heeft dat je hebt gezegt dat je je er al voor opgegeven hebt en het dan alsnog in orde maakt... Risico zou ik niet nemen om eerlijk te zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 8 jaar tijd is dat nog nooit gebeurd. Dat willen ze ook niet, want ze krijgen alleen betaald voor de klanten die ze zelf binnenhalen dus waarom zouden ze moeite doen voor een klant die een ander heeft binnengehaald. Dat kost hen weer tijd die ze dan minder kunnen besteden aan andere mensen lastigvallen. Bovendien kun je alles wat ze je proberen aan te smeren tot 8 dagen na de schriftelijke bevestiging nog zonder opgaaf van reden opzeggen, annuleren, terugsturen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ga ik meteen gebruiken! +
Je moet je bedenken dat je bijna altijd in de maling wordt genomen. Heb zelf ook eens een baantje gehad bij een callcenter en er zit werkelijk overal een addertje onder het gras. gebruikt anders eens het EGBG script.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig dat script! Die ga ik onthouden!
Jouw grootste valkuil is dat je in discussie gaat!
Je bent veel te aardig voor deze mensen. Jij denkt misschien: ach ze doen ook maar hun werk. En van die gedachte moet je af.
Er staan hier boven al geweldige adviezen. Die van neen, geen interesse die pas ik al toe, en ook het aan de lijn laten hangen heb ik al eens gedaan.
De laatste keer heb ik de telefonische verkoper ook geprobeert iets te verkopen. Ik vertelde hem dat ik stapel CD's had die ik graag kwijt wilde, en dat ik ze na betaling zou opsturen. Hij raakte de kluts kwijt want hij kon zijn praatje niet afmaken.
Maar voor jou is het beter: meteen ophangen na een ferm NEEN.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image