Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet je allemaal regelen als je van bank wilt veranderen?

Ik ben zo boos over die enorme bonussen bij de ING, dat ik eigenlijk als protest mijn rekening wil opzeggen en naar een andere, duurzame bank wil overstappen.
Maar: mijn salaris komt er op binnen, allerlei rekeningen worden automatisch afgeschreven, ik zie erg op tegen al dat gedoe. Wat moet je allemaal regelen en in welke volgorde kun je dat het beste doen als je van bank wilt switchen en je rekening echt wilt opzeggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kunt denk ik het beste gebruik maken van de overstapservice die elke bank verplicht heeft. Je haalt bij je eigen bank een formulier op en daarin geef je je bank opdracht tot verhuizing naar een andere bank over te gaan. Eerst moet je bij je nieuwe bank een rekening laten reserveren want dat nieuwe rekeningnummer heb je nodig voor de verhuisservice van je oude bank. Het grote voordeel om de verhuisservice in te schakelen is dat je oude bank zorgt voor omzetting van al je diensten, zoals incassi. Ze berichten de incassant dan ook van de nieuwe rekeninggegevens. Ook zorgen ze ervoor dat alle saldi en overboekingen automatisch over de nieuwe rekening gaan lopen. De service duurt in totaal 13 maanden. Haal de brochure hierover op bij de bank, maakt niet uit welke, de brochure is interbancair. Hierin staat vast nog wel iets uitgelegd wat je nog wilt weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kies eerst een bank waar je wel vertrouwen in hebt en ga daar een gesprek aan. Als je een rekening hebt geopend, dan geef je deze z.s.m. door aan alle instanties en verzoek je werkgever om je salaris op de nieuwe rekening te storten.

Alle automatische incasso's zul je moeten overhevelen naar het nieuwe rekeningnummer. Kwestie van doorgeven.
Hou in de tussentijd je rekening bij de ING nog even aan totdat alle betalingsverkeer via de nieuwe rekening lopen.

Het is een halve dag werk, maar dan ben je er ook vanaf.
Wij zijn ook gestopt bij de ING!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan in principe naar een andere bank stappen daar een reknummer aanmaken zolang je daar maar een inkomen op stort.
eerste daarna is
je werk/personeelsafdeling je nieuwe reknummer melden

auto afschrijvingen

Er zijn tegenwoordig veel bedrijven waar je online je reknummer kan veranderen. voor automatisch incasso
in principe hebben veel bedrijven een online account voor je waar je dit soort zaken kan regelen.
Nadeel is wel dat je overal wel weer een account moet opgeven aanmaken en wachtwoorden bedenken enzo
(als dat je niet ligt)

Dan zou ik in elk geval je maandelijks vaste lasten
zoals huur en gas water en licht internet kabel tv telefoon ziekenfonds ,,,WA verzekering !! leningen hypotheek etc opbellen om deze gegevens te laten wijzigen
kost je wel wat helpdesk kosten vrees ik

en in vele gevallen verwijzen ze je toch weer naar de websites
heb je meteen een goed motief om deze aan te maken/wijzingen.

Sommigen zien het als voordeel dat je per emails afschriften krijgt. het is wat wennen als je normaal afschriften factuur per post krijgt, de meest bedrijven dwingen je zodat alles online te doen kost hun minder maar je kan er zeker wat op besparen
(printer is wel handig om te hebben)

En als je dan nog wat vergeet
Zeg maar je jaarlijkse inboedelverzekering, brandverzekering etc dan krijg je daar in de meeste gevallen wel bericht en of acceptgiro van, wel laat natuurlijk dus je kan het beter maar voor zijn maar je vangt het op die manier wel op.

ik zou je oude bankrekening nadat je nieuwe rekening loopt en af en bijschrijvingen lukken zo snel mogelijk
opzeggen. omdat je anders wellicht dubbele incasso krijgt
en het meteen opzeggen is wel de kortste weg omdat te voorkomen

Ik stel even de vraagtekens bij hoe het met hypotheek /leningen gaat.
Die moeten echt goed verlopen anders heb je algauw een BKR registratie aan je derrière dus vraag een duidelijk schriftelijk bevestiging.

succes
14 jaar geleden
Beetje naief om zo te reageren.
Denkt u bij een andere bank beter af te zijn?

Dan mogen die wel een keurig salarisbeleid hebben,
maar dan beleggen ze weer in de oorlogsmachine of ondersteunen ze een dictatoriaal regime.

Wat te denken van de aanschaf van de JSF die vele
miljarden gaat kosten?

Onze regeringsvertegenwoordigers, bestuurders, topsporters die exorbitante bedragen wegslepen?

Denkt u het tij te kunnen keren door een formuliertje aan te vragen om van bank of hypotheekverstrekker te veranderen die wellicht in hetzelfde orkest meespeelt?

Bedenk dat bij het beeindigen van de diensten van de ING
openstaande vorderingen, credit cards etc direct opeisbaar zijn.

Maar u heeft het recht om selectief verontwaardigd te zijn.
Bezint eer ge begint.

Toegevoegd na 6 minuten:
U kunt bij uw bank een verhuisformulier aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing