Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben een alleenstaande moeder en heb een wij uitkering, mijn nieuwe vriend zit in de schuldhulpverlening en we willen samenwonen word ik gekort?

ik ben een alleen staande moeder met een dochtertje, mijn nieuwe vriend zit in de schuldhulpverlening en krijgt maar 50 euro in de week ik heb een wij uitkering wat gebeurd daarmee als ik ga samen wonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Zou voorlopig even bij een Lat relatie houden. Totdat de periode van de schuldhulpverlening over is. Max 2 jaar. En je redelijkshalve zeker weet dat hij geen nieuwe schulden aangaat.

Nieuw beleid is idd dat er naar de 'gezinssituatie' gekeken wordt. Dus inkomens (niet het feit dat er sprake is van aflossing van schulden) geldt als norm.

Dus even wachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik vragen hoe oud je bent en hoe oud je vriend is en wat voor soort inkomen heeft je vriend?

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt je in elk geval afvragen of het handig is om jezelf met je dochtertje in zo'n situatie te storten. Je wordt er in elk geval behoorlijk mee geconfronteerd en zult indirect ook meebetalen aan zijn schulden. Bij samenwonen wordt namelijk naar jullie gezamenlijk inkomen gekeken.

Als ik iets meer informatie heb, kan ik het voor je uitzoeken en een onderbouwd antwoord geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je word gekort op je uitkering
dus doe maar niet
ik heb zelf ook vriend die krijg ook maar 40 euro in week
en als je dan uitkering heb kan je dat beter maar houden
sterkte er mee ik weet hoe moeilijk het is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je niet trouwt in gemeenschap van goederen of een samenlevingscontract hebt, blijft jouw inkomen op zich buiten de schuldhulpregeling. wat er wel gebeurt is dat er een nieuwe berekening van het vrij te laten bedrag gemaakt wordt. Je vriend zal wel vooraf door moeten geven dat hij samenwoont en dan gaat de schuldhulpverlening er van uit dat jij meebetaalt aan vaste lasten en dergelijke. Hierbij kijken ze naar jullie inkomens. Als jullie allebei ongeveer evenveel verdienen, gaan ze ervan uit dat jullie beiden de helft van de vaste lasten betalen. Dit als voorbeeld, iedere situatie is natuurlijk anders.

Door het samenwonen en daarbij het delen van de vaste lasten, kan er, afhankelijk van de situatie, uitkomen dat je vriend meer overhoudt om af te lossen, omdat jij mee gaat betalen aan de vaste lasten.

LET OP: wat er gebeurt met je WIJ uitkering omdat je samen gaat wonen zou ik in ieder geval navragen bij de gemeente, voor jouw specifieke geval. Zonder het verhaal van de schuldhulpverlening kan dit ook al gevolgen hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image