Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan de benzine nu bij ons duurder worden als gevolg van Libie?

Die benzine die nu aan de pomp te verkrijgen is, is toch van ver voor het gebeuren in Libie?
Het duurt toch een tijd voordat de olie is opgepompt, geëxporteerd, omgezet tot benzine, vervoerd naar Nederland, en vervoert naar de pompstation.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik kom gewoon van de boerderij.
Maar als er vorst in de lucht zat,of het begon te vriezen.
Dan werd de boerenkool,en de prei ook een stuk duurder.
Terwijl de winkels nog genoeg voorraad hadden.
Maar olie is lange termijn denken.
Er is genoeg olie in voorraad.
Maar men koop in ,op lange termijn.
En die prijs wordt nu al doorberekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie vergelijking.

Andere antwoorden (2)

Het is sowieso een fabeltje dat de benzineprijs gekoppeld is aan de olieprijs. Als de olieprijs zakt, daalt de benzineprijs niet.

Maar daarnaast kun je het ook zo zien. Alle olie die er tussen bron en consument is, kun je als een buffer zien. Gebruik hetzelfde beeld van de buis met knikkers als toen je vroeger bij natuurkunde over elektrische stroom moest leren. Als je er aan de ene kant een knikker bij doet, valt er aan de andere kant een uit. Zo is het met de olie ook. Jij tankt, er moet meer olie aan de andere kant in de buis, het systeem geduwd worden.

Ik zou dat ook doen als ik een oliemaatschappij had, om de boel gewoon lekker simpel te houden. Je kunt wel van elke liter die je hebt gaan berekenen hoeveel hij gekost heeft en wat precies van die liter dan de opbrengst zou moeten zijn, maar hoe ga je dat zonder al te veel kosten doorberekenen aan de klant? Je kunt eenvoudiger de huidige olieprijs pakken en die doorberekenen. Het enige verschil is dan nog de hoeveelheid olie waarmee je ooit begonnen bent, en dat noem je dan een investering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De olieprijs heeft wel degelijk invloed op de benzineprijs! De reden dat de benzineprijs niet daalt als de olieprijs dat wel doet, is omdat ze het kunstmatig hoog houden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zei niet dat de olieprijs geen invloed heeft op de benzineprijs. Ik zei dat 'ie er niet aan is gekoppeld. De invloed is, dat wanneer de olieprijs stijgt, de benzinemaatschappijen ons gelijk meer laten betalen. Er is echter geen koppeling, want wij weten allebei dat een daling daarentegen niet op dezelfde manier doorwerkt.
het probleem zit hem niet in libie (2% wereldproductie) maar in de reacties

eerst was het tunesie, daarna egypte, nu libie.
de kans dat het in saudi arabie of iran nu mis gaat word steeds groter en als het daar mis gaat gaat de prijs omhoog.
om dit risico in te dekken zijn grote producenten nu al meer olie aan het opslaan voor het geval saudi arabie of iran stil komt te staan.

en als er meer vraag is doordat men meer wilt opslaan en de productie stijgt niet mee doordat libie niet meer levert stijgt de prijs.
gewoon een kwestie van vraag en aanbod ook al lijkt dit op het eerste gezicht niet zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image