Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je al maandenlang als personeel klaagt over de slechte klimaatbeheersing op jullie kantoor?

en er wordt steeds maar geen actie ondernomen door de directie, wat kun je dan nog? Inmiddels worden mensen, inclusief ik zelf, echt ziek en krijgen bijv. huidklachten.. Ik zoek hier echt een gerichte oplossing voor zonder de kans mijn baan te kunnen verliezen wegens onrust stoken..

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Met de gehele club collega's tegelijk tijdens een dienst naar de huisarts.

Dat geeft een redelijk duidelijk signaal, bovendien kunnen ze het lastig weigeren lijkt me.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

werk jij toevallig bij mij op kantoor? ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ach....zitten er weer humorloze mensen op de site op het moment..?.en het is nog wel zo'n mooie dag.........
paulus811
15 jaar geleden
Nou ik vind m leuk hoor, 1 graadje erbij!
Het is toch duidelijk dat dit een item is voor de OR. Bestaat die bij jullie niet? Wat een onzin dat je je baan verliest; zeker niet als er gezamenlijk wordt opgetreden door het personeel. Harde actie!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar heb ik als directie geen last van op kantoor. Maar heb dan ook geïnvesteerd in een goede 'Climatcontrol' aangezien ik niet van temperaturen boven de 23 graden hou...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als rechtstreeks klagen en de OR inschakelen niet helpt, kun je met je klacht terecht bij de arbeidsinspectie. In de bron staat een link naar het relevante webformulier.

Toegevoegd op 24-06-2009 11:28:00
Oeps, foutje. Als je de soort klacht waar jij het over hebt aanklikt in dat formulier, krijg je deze melding:

"Uw melding kan helaas niet door de Arbeidsinspectie in onderzoek worden genomen omdat dit buiten de ambtsbemoeienis ligt. U wordt geadviseerd om contact op te nemen met de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de Gemeente waar het bedrijf is gevestigd. "
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Probeer toch (misschien nog een keer) persoonlijk de verantwoordelijke/baas hierover aan te spreken. Kom met echte feiten, zoals de huidklachten. Geef in dat gesprek ook aan dat het je ergert en dat je juist niet wilt onrust stoken en daarom hem/haar rechtstreek benadert. Indien je een afspraak met de huisarts/huidarts hebt, haal dit dan ook even aan en zeg dat het het bedrijf op deze manier ook geld kost.

Mocht je geen kans krijgen op een gesprek, dan maar per brief. Geen reactie op de brief? 2e brief met voorstellen, enz en het zo langzamerhand op bouwen. Uiteindelijk is er nog de arbeidsinspectie, maar daar wordt vaak inderdaad je werk niet werkbaarder door.

En als ze echt niets willen doen, uitkijken naar een andere baan, een baan waar je ziek van wordt heb je niets aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij de arbeidsinspectie kun je ook anoniem melding maken van een klacht, dat hoeft dus geen negatieve invloed op je werk te hebben. Alleen vallen zaken als klimaat en ventilatie volgens de arbeidsinspectie zelf niet onder hun bevoegdheid, maar onder die van de gemeentelijke Bouw- en Woningtoezicht.
Eerste aanspreekpunt: degene die over de klimaatbeheersing gaat.
Tweede aanspreekpunt: de OR.
Derde aanspreekpunt: de Arbodienst.

Zo niet: solliciteren, je doet jezelf daar een groot plezier mee.

Voor je dit hele traject ingaat: kijk eens heel eerlijk of arbopsychische problemen geen rol spelen. Ik zeg niet DAT het zo is, want dat kan ik totaal niet beoordelen - ik zeg wel dat het KAN.

Mensen naar wie niet wordt geluisterd, of die door hun baas of collega's worden geschoffeerd, of die zich anderszins psychisch in de steek gelaten voelen, ontwikkelen vaak lichamelijke klachten. Dat kan van alles zijn - muisarm, hoofdpijn, oogproblemen, luchtwegproblemen, darmproblemen, huidproblemen. Als die "psychische werkomstandigheden" het werkelijke, onderliggende probleem zijn, kun je je inspanningen beter daarop richten. Dan moeten de personeelsleden wel over hun eigen psychische drempel heen kunnen stappen om naar dergelijke oorzaken te kijken.

Je kunt ook zelf bepalen of de oorzaak in de klimaatbeheersing zou kunnen zitten. Neem een temperatuur- en een vochtigheidsmeter mee naar je werk. Houd er wel rekening mee dat de arbodienst veel te ruime marges aanhoudt - bij ons wordt een luchtvochtigheid van 20% nog als acceptabel gezien, terwijl dat in werkelijkheid veel te droog is. Meten jullie een vochtigheid van 23% (zoals wij), dan is de lucht dus veel te droog, maar kan en zal de arbodienst niets doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 uitstekend antwoord
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waardevol... > +1
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image