Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn meester zeg dat hij me heel graag HAVO/VWO wou geven maar nu krijg ik HAVO advies terwijl ik steeds hoorde VWO leerling en nu ben ik erg onzeker.

een VWO leerling kreeg ik te horen en nu krijg ik HAVO advies terwijl ik HAVO/VWO kreeg maar dat mag niet en nu de cito 11 dagen komt ben ik erg onzeker geworden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
696

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Maak je geen zorgen. Het advies van een leraar is niet bindend, daarom heet het een advies, en geen wet, of verplichting. Als jij heel graag havo/vwo wilt doen, en je weet zeker dat je dat kan, moet je dat met je ouders overleggen, en met de school waar je naartoe wil, dan kan dat gewoon.
Je moet wel weten dat jouw meester dat advies geeft, omdat hij denkt dat dat het beste voor jou is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga gewoon rustig je Cito maken. Als daaruit een Havo-score komt of een Havo-Vwo-score kun je 'gewoon' naar een brugklas Havo-Vwo en dan komt er na een jaar vanzelf uit wat het beste bij jou past.

Sommige leraren adviseren vrij voorzichtig, omdat ze niet willen dat hun leerlingen na 'n jaartje een stapje naar beneden moeten zetten. Het kan ook zijn dat jouw leraar nog niet echt een heel zelfstandige leerling in jou ziet. In de brugklas krijg je nog alle kansen om te bewijzen dat je dat wel kunt.

Laat je niet gek maken door die Cito, hoor!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Cito,

Even diep ademhalen...

Allereerst: stop met zenuwachtig zijn. Doe die Cito-test en je hoeft er echt geen dagen voor te studeren van te voren.
De Cito is een momentopname. Leuk en oké, maar er wordt veel te veel de nadruk op gelegd. Als je normaalgesproken een overhoring zou hebben zou je ook niet zó zenuwachtig zijn.

Je moet weten dat alle jaren op de basisschool er een leerlingenvolgsysteem is bijgehouden. Met alle gegevens van je werk, je nivo, je rapporten, je inzet. Dàt is belangrijk voor middelbare scholen. En daarbij dan de Cito.
Cito is een richtlijn. Niet doorslaggevend.

Je komt waarschijnlijk in een dakpanklas. Veel scholen kiezen dan voor lesgeven op het hoogste nivo, dus met havo/vwo is dat VWO nivo. Splitsen is na de brugklasperiode. Heb je nog mooi een jaar om te groeien.Want het is een overgang hoor, van groep 8 naar de brugklas.

Wacht rustig de uitslag van de Cito af. Met je ouders kun je altijd nog een gesprek aanvragen op je huidige school om samen te kijken naar de resultaten van het leerlingvolgsysteem. En ik weet zeker dat je terechtkomt daar, waar je op je plaats bent.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding