Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt het tarief voor de loonbelasting gebaseerd op je brutoloon in een jaar of op je verzamelinkomen (= brutoloon minus aftrekposten)?

Ik ken de belastingschijven. Van 18 tot 32.000 euro betaal je 32% loonbelasting, van 32 tot 54.000 betaal je 42% en boven de 54.000 betaal je 52% loonbelasting.

Ik verdien ongeveer 60.000 per jaar. Ik ga er daarom van uit dat mijn werkgever 52% loonbelasting inhoudt over de laatste 6.000 euro. Tijdens mijn belastingaangifte heb ik een aftrekpost van ongeveer 9.000 euro. Daarmee komt mijn verzamelinkomen op 51.000 euro. Betekent dit dat ik dan de 10% extra (52 ipv 42%) die ik via mijn werkgever aan loonbelasting betaald heb via mijn aangifte terug krijg? Of wordt er puur gekeken naar het bedrag op de jaaropgaaf aan heffingsloon en is dat bedrag leidend bij het toepassen van het tarief?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij krijg je dan *alle* loonbelasting over die 9000 euro terug, je hebt niks met een verschil van 10% te maken. Je zou dus 52% van 6000 en 42% van 3000 terug moeten krijgen: 4380 euro.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt natuurlijk helemaal gelijk gvrox..! stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb haha.

Andere antwoorden (3)

De inkomsten belasting herberekend de totale te betalen belasting op basis van je verzamel inkomen.
De loonbelasting wordt als voorheffing beschouwd en afgetrokken van het berekende bedrag. Het verschil krijg je terug of moet je bijbetalen.

Op die manier maakt het niet uit hoeveel LB er precies door de werkgever is ingehouden.

En ja, je krijgt dus die 10% terug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loonbelasting is een voorheffing. De aangifte inkomstenbelasting kent aftrek- en optelposten. Je kunt e.e.a. laten berekenen via het aangifteformulier belastingdienst dat je kan downloaden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aftrekpost: is een verlaging van het inkomen waarover inkomstenbelasting en/of sociale premies betaald wordt.

(Een heffingskorting: is een bedrag dat in mindering wordt gebracht op de te betalen belasting.)

De 6000 aftrekpost zorgt ervoor dat u voor de belasting geen 60.000, maar 51.000 verdient. U komt dus inderdaad niet boven de 42% schijf uit.

Echter weet ik niet of uw werkgever 52% inhoud over de laatste €6000. Dus ik kan niet met zekerheid zeggen of u die extra 10% terug kunt krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding