Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom overtreden hypotheekadviseurs de inkomensgrens?

NIEUWEGEIN - Meer dan de helft van de hypotheekadviseurs overschrijdt geregeld de gedragscode voor hypotheekverstrekking, de regel dat mensen niet meer dan ruwweg 4,5 keer hun jaarinkomen mogen lenen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mensen zijn toch geen idioten? Vinden jullie het zo nodig dat mensen beschermd worden voor hun eigen wensen? Je bent er toch zelf bij en alsof dat uiteindelijk het probleem oplevert. Even voor de duidelijkheid iedere 50.000 euro die je bijleent kost je per maand 208 euro bruto op basis van 5%. Voor de meesten is dat circa 140 euro per maand. Als jij een huis koopt van 300.000 euro en je zou volgens deze stelling 250.000 mogen lenen dan help je jezelf de boot in met 140 euro per maand. Sorry hoor maar winden mensen zich over op. En nogmaals mensen zijn er zelf toch ook bij, denk gewoon na en ga niet zitten in dat stomme beschermde kapseltje.

Toegevoegd op 09-06-2009 10:20:52
Terugkomend op de vraag; " Omdat mensen dat zelf willen."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, mensen moeten óók zelf eens leren denken.....( Deels wordt hun dit proces ontnomen door een 'belerende'overheid)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat mensen het zelf willen, is de reden waarom hypotheeknemers een hypotheek boven hun draagkracht nemen. Provisie is de reden waarom hypotheekadviseurs een hypotheek boven de draagkracht van hun cliënten adviseren.

Andere antwoorden (7)

Eén woord: provisie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een woord: eigenbelang!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan is er sprake van een slecht adviseur; iemand die provisiehoogte voorop stelt moet 'hangen'.
Bovenal bepaal je in de eerste plaats zelf je maximum door dit criterium van 4,5 te hanteren. Kortom het credo: verlaat onmiddellijk die ontzettend vervelende adviseur en hou je bij je eigen leest.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat te denken van Provisie?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er wordt schofterig veel geld verdiend aan afsluitprovisie. het staat in geen enkele verhouding tot het werk wat er voor gedaan wordt. En zolang er toch geen sanctie tegenover staat gaat het gewoon door, anders gaan de mensen bij een concurrent sluiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hypotheeksupport.nl, eerste tussenpersoon met vaste afsluitprovisie.
Natuurlijk afsluit provisie zoals eerder genoemd. Maar ook omdat mensen altijd een groter huis willen dan ze zich kunnen veroorloven:

Ik heb zelf 4 maanden geleden een huis gekocht. Bij de bank zat ik met een huis dat ik wou kopen, en daar kreeg ik te horen dat dat eigenlijk te duur voor mijn inkomen was. Hebben ze doorgerekend, en inderdaad. ruim 5 keer mijn inkomen. De vraag was toen: Wat is het toekomstperspectief; Als er duidelijke redenen zijn waarom mijn inkomen zou veranderen (Zoals in mijn geval: Pas een jaar in huidige positie, bij vaste aanstelling na 3 jaar 20% salaris omhoog) zouden ze kunnen overwegen de lening aan te gaan. Ook het hebben van een financiele partner telt mee.

Als je dan niet sterk in je schoenen staat, gaan mensen optimistisch denken. Zo van: Mwa.. Dat komt wel goed. Maar vaak gaan mensen niet even kijken wat dat daadwerkelijk inhoud.

Ter info: Ik heb een ander huis gekocht, wat om 3 keer gezamelijk (partner & ik) inkomen zit, en 4.6 keer mijn huidige eigen inkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mensen overdrijven ook graag het toekomstige inkomen dat ze denken te gaan verdienen. Daarbij is de norm van 4,5 x het jaarinkomen leuk, maar met 1,5x modaal kom je dan net boven de 2 ton uit. Met kosten koper eraf, kun je dan een huis kopen van ongeveer 180.000. Nou woon ik in de Randstad, maar voor dat geld is zelfs in deze tijd niet erg veel soeps te vinden.
(Lees meer...)
paulus811
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding