Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik voorstellen kostgeld te betalen?

Ik ben een jongevrouw van bijna 20 die nog thuiswoont. Ik verdien per maand, na aftrek van kosten waarin ik niet kan snoeien (verzekering, medische kosten) zo'n 200 euro over. Daarvan gaat 80 euro naar mijn auto, minder rijden is eigenlijk geen optie.

Verder doe ik mijn eigen boodschappen, alleen een snee brood en beleg pak ik uit de zak van m'n ouders. Eigen maaltijden, extra's en drinken komen voor eigen rekening.

Abonnementen en telefoonkosten heb ik niet, wat ik bel is verwaarloosbaar.

Dan heb ik nog 50 euro over om 'vrij' te besteden. Mijn ouders hebben het niet heel breed (wel een afgelost koophuis uit betere tijden) maar kunnen wel rondkomen. Ik hoor en lees overal dat het netjes is om kostgeld te betalen op mijn leeftijd. Moet ik dat voorstellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zo te zien heb je niet al te veel geld over om kostgeld van te betalen, en betaal je al veel zelf.
Je zou altijd tegen je ouders kunnen zeggen dat je gehoord hebt dat sommigen dit doen, maar dat dat vooral degenen zijn die bijvoorbeeld met de pot mee-eten.
Als je op jezelf zou wonen, zou je ook te maken hebben met huur en zelf dingen als gas en elektra moeten betalen, maar dat is geen haalbare zaak als jouw berekening klopt.
Kortom: je kunt aangeven dat je er wel aan gedacht hebt, maar dat het niet gaat lukken.
Misschien zijn er andere manieren om eens iets terug te doen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.. het had ook een voorstel uit eigen initiatief geweest, m'n ouders hebben er nooit naar gevraagd. En klusjes in huis doe ik al wel (als ik zin heb haha), zoals stofzuigen of boodschappen. Vaatwasser leegmaken, zo'n dingen. Waarmee zou ik ze nog meer kunnen helpen? Ik zou zo vlug niks weten, studie + bijbaan vragen al veel tijd en van de administratie in huis heb ik helemaal geen verstand haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, en ik wilde een duimpje omhoog geven, maar dat mag pas als ik niveau 2 ben. Dan maar een symbolisch duimpje bij deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je ouders eens meenemen uit eten als het jouw portemonnee goed uitkomt o.i.d. gewoon om te laten weten dat je ze waardeert.
Deze vraag vind ik overigens goud waard, wat ben jij een lief "kind"!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praatbei, Ik vind het jammer te horen dat je helemaal geen verstand hebt van de administratie in huis. Vraag je ouders eens of je daarbij kunt helpen. Zorg dat je een idee krijgt wat elektriciteit kost in de maand, en warm water. Om over de gemeentelijke belasting of andere jaarlijkse kosten maar niet te spreken. Het is weliswaar wat vreemd voor je ouders jou te laten meekijken in hun portomonnee, maar het is wel iets wat je zeker moet weten en kunnen VOORDAT je het huis verlaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig kiezen, maar deze had veel duimpjes

Andere antwoorden (9)

Het is misschien netjes, maar aan de ander kant, bij mijn omgeving is het zelfs ongebruikelijk. Ik denk dat als je beiden maar net rondkomt, dat het prima is zoals het nu gaat..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u energie gebruikt (gas,water, elektra) en mogelijk hun telefoonaansluiting, dan zou ik het normaal vinden om vanaf mijn 18e een bijdrage te geven ter bestrijding van de onkosten. U moet u schamen, temeer omdat u aangeeft dat
uw ouders het niet breed hebben.
Vraag eens rond in uw kennissenkring (die op kamers wonen)
wat die kwijt zijn aan huisvesting en energie.
Uw ouders hebben hun hart en hun huis voor u opengesteld,
maak er geen misbruik van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een aparte en ongemeen felle reactie is dit. Slaat de plankhelemaal mis
als je het verhaal leest kom je er achter dat ze niet veel overhoudt. daarnaast betaalt zij zelf bijna volledig haar eten en drinken. Ik lees ook nergens dat haar ouders kostgeld gevraagd heen of hebben laten merken dat ze het wel fijn zouden vinden
om dan direct over schamen te beginnen vind ik dan erg bizar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het ook niet helemaal met je eens. Als ik het goed begrijp heeft de vraagsteller 50 euro per maand over om bij te dragen, best weinig dus. En daarbij is ze al een flinke kostenverlichting ten opzichte van toen haar ouders nog alles voor haar betaalden. En verder, waarom wil je de grens leggen bij de 18e leeftijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zulke kinderen als deze zijn zeldzaam. Ik wil ze de kost niet geven die maar thuis de koelkast leegplunderen...trek je hier niks van aan. Je mag trots op jezelf zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schamen? Doe eens normaal, ze heeft het duidelijk zélf ook niet breed, houdt na alle dingen die ze zélf betaalt (o.a. letterlijk de kost!) maar 50 euro over, en tóch wil ze graag meer bijdragen dan ze duidelijk al doet. Jij moet je schamen, om haar zo aan te vallen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men de luxe van bv een auto kan laten varen en voor woon/werkverkeer een andere oplossing vindt, dan hoeft men niet op andermans zak te teren. De geneugten komen op de 1e plaats en de lasten op de schouders van haar ouders.
Men moet alles eerst opbouwen en dan pas aan huisvesting en een auto denken, niet jezelf achter de wagen aan laten lopen. Zo komt ze er nooit. Als ik mijn geld in de verkeerde dingen steek kom ik ook nooit aan de dingen toe waar het geld wel naar toe moet.
Onze kinderen hebben vanaf hun 18e zelf bijgedragen in de kosten toen ze een baan hadden en onze kleinkinderen doen dat ook.
Niets mis mee. En zolang haar ouders er geen problemen mee hebben, wie zijn wij om ons daar over druk te maken. En intussen werk je jezelf op over de rug van een ander, makkelijk toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom óp zeg, als ze die auto weg zou doen, zou ze nog steeds maar 130 euro overhouden. Wat een vetpot. En luxe? Dat is gemakkelijk oordelen zeg, voor iemand die werkt is een auto echt niet altijd een luxe. Misschien is een auto wel de enige manier waarop ze op tijd van haar studie op haar werk kan komen, weet jij veel. Over op andermans zak teren: blijkbaar kijk jij eroverheen dat ze van alles zélf betaalt. Er zijn weinig thuiswonende 20-jarigen te vinden hoor, die voor hun eigen eten zorgen. Ze draagt bij in natura. In één ding heb je gelijk: zolang haar ouders helemaal geen probleem hebben met hoe het nu geregeld is, wie ben *jij* dan om te roepen dat dit meisje, dat advies vraagt over méér bijdragen in huis, zich moet schamen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thumbs up for SuzyQ!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sxiopo (what's in a name), een auto is tegenwoordig echt geen luxe meer. Het OV is bagger en de fiets is ook niet altijd een optie. Ze houdt 50 euro over, dus daar is niet zoveel meer van te betalen. Als ik haar vader was zou ik zeggen: Zo is het goed, je betaalt al heel veel zelf.
Je ouders zijn er niet over begonnen want jij hebt het ook niet breed. Maar je kan ook niet goed rekenen. Want jij zegt geen abonnementen te hebben. De TV die je bij je ouders kijkt is die gratis dan? En de telefoon waar jij op bereikbaar bent, krijgen ze die cadeau dan.
Wat je ook kan doen is zo nu en dan een cadeautje voor je ouders te kopen, dat zullen ze veel leuker vinden dan het kostgeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wellicht is er in de verzekering nog wel wat ruimte veelal vergeten mensen om kritisch verzekeringen te vergelijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik goed vergeleken vorige maand ;)
je kan het voorstellen. Dat is beleefd en sociaal.
Waarschijnlijk zullen ze toch wel nee zeggen ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten eerste vindt ik het heel fijn dat je zelf eraan denkt om kostgeld te betalen.

toen ik zo oud was als jij betaalde ik 10 gulden kostgeld .

dat deed mijn moeder om mij te leren omgaan met geld
het is haar heel goed gelukt want ik sta er goed voor.

je ouders weten wat je verdient en als je geen rare uitspattingen maakt zullen ze niet mopperen.

terwijl als je iedere week met nieuwe kleren komt blackberry, iphone en dat soort dingen zou dat niet in goede aarde vallen.

ik zeg dus geef maar 10 of 20 euro. als je ooit krap zit zullen ze zeker bijspringen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel aardig gebaar, dat sowieso! Maar zoals ik lees hou je zelf ook niet veel geld over. Je hebt zelf ook iets waar je voor wilt sparen natuurlijk.

Ik ben zelf 21, en woon sinds een jaar weer thuis door financiële problemen. Nu heb ik weer een baan en studie dus het gaat de goede kant op. Ik pak alles 'uit de zak van mijn ouders' dus drinken, ontbijt, avondeten etcetera. Daarnaast komen er voor ze natuurlijk nog extra g/w/l kosten bij.
Ik betaal elke 4 weken 100 euro kostgeld.

In jouw geval, waar je bijna alles al zelf betaald, zou ik het niet terecht vinden om kostgeld te betalen. Af en toe een snee brood en de bijkomende kosten voor g/w/l is dan het enige wat je ouders voor je betalen.

Daarnaast is 19 jaar nog niet echt een leeftijd waarop het raar is om nog thuis te wonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je betaalt zelf al erg veel zo te lezen. Of je je auto de deur uit kan doen, zoals sommigen suggereren, kan ik niet beoordelen. Misschien heb je die nodig om op je werk te komen.
Wel kun je hand- en spandiensten aanbieden, om toch een bijdrage te leveren. Was af, doe de tuin, stofzuig het hele huis, kook af en toe enz. Als je op je zelf zou wonen moet je dat immers ook zelf doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een dochter van jouw leeftijd thuis wonen. Zij heeft haar stufi en stagevergoeding als inkomen en ook een baantje o.b.v. een nul-urencontract. Ze betaalt zelf schoolgeld, ziekenfonds en kleding en houdt dan nog wat zakgeld over. Van mij hoeft ze zolang ze studeert nog geen kostgeld te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding