Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat de bank per eind januari het geld mag terug vorderen die je in het rood staat?

Ik hoorde vanavond van iemand dat er per eind januari de bank (hier is een nieuwe wet voor) waar je een rekening bij hebt en daarin in het rood staat ineens het geld mag vorderen die je op dat moment in het rood staat?

Dus bijvoorbeeld iemand staat (constant) €1000 in het rood,de bank mag dan volgens die nieuwe wet jou die €1000 ineens terug laten betalen.

Wie weet er iets van deze nieuwe wet/regel af en kan mij hier meer over vertellen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Wat ik bedoel is dat de bank af wil dat die gene steeds die €1000 (of meer) in het rood staat.
De bank vordert jou dus om €1000 (of meer) te betalen die je in het rood staat,en als je dat betaald hebt je vanaf die dag ook niet meer rood mag staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het komt nogal eens voor dat banken waar je rood mag staan, in de voorwaarden hebben staan dat je in ieder geval 1 dag per kwartaal tegoed moet hebben, al is het maar 1 cent. Zolang je je dan aan die regel houdt is er niets aan de hand, anders volgt een automatische vermelding bij het BKR in Tiel. Ik denk dat je zoiets bedoeld. Probeer vermelding BKR om deze reden te voorkomen. De vermeldingen in het BKR blijven doorgaans zo'n 5 jaar staan. Dat geeft dan weer allerlei problemen bij andere leenmogelijkheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb hier helemaal niks over gelezen.
Tevens vraagt jouw bank wel iedere keer rente van jou als je in het rood staat.
Dit is een afspraak die je met je bank gemaakt hebt,,om rood te mogen staan.
Dus ze verdienen aan je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed een broodje aap-verhaal, want banken verdienen er goed aan als jij rood staat; bovendien heb je met de bank een afspraak over dat roodstaan: een bepaald maximum, of eens per zoveel tijd uit de min zijn, zulke dingen.
Als daar van hogerhand andere regels voor zouden komen, mag je aannemen dat de banken hun klanten ruim tevoren zouden informeren, want zo'n wet zou niet zomaar uit de lucht komen vallen maar al (minstens) maanden in de maak zijn.
Als je het helemaal zeker wilt weten: informeer bij je eigen bank.

Wat natuurlijk wel kan, is dat je een krediet hebt dat je overschrijdt (in duur of bedrag) en dat daarmee je krediet wordt opgeheven, zodat je niet langer (of minder diep) rood mag staan, maar dat is altijd ter beoordeling van de bank en ook daarbij geldt: dan wordt de klant eerst gewaarschuwd dat z/hij te lang rood staat of teveel in het rood staat en wat de consequenties zijn als het tekort niet voor datum x is aangezuiverd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onzin,de banken vinden het mooi als jij rood staat,want ze verdienen veel aan de rente
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even aan het zoeken geweest, vond het volgende: kennelijk is het zo dat sinds mei 2010 er (wettelijk) een limiet bestaat waarbij je een dag per 3 maanden positief moet staan. Lukt je dat niet, dan mag er teruggevorderd worden.

Hoe dat precies geimplementeerd is staat als het goed is in de voorwaarden van je bank; die zou je dus goed door moeten lezen om het precies te weten.

Concreet op jouw voorbeeld: waarschijnlijk mag de bank het geld dus inderdaad terugvorderen wanneer je meer dan 3 maanden aan een stuk rood staat.

Ik heb dit van een forum; ben niet in staat geweest de wetgeving of voorwaarden op te duikelen. Ik zou zeggen vraag de voorwaarden van je eigen bank op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
broodje aap verhaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image