Waardoor is het enorme prijsverschil te verklaren (zie toelichting)?
Op het gebied van gereedschappen, waatoe ik ook multitools, keukenmessen, overlevingsmessen e.d reken valt het me op dat er tussen de prijzen in de USA en die in Nederland enorme verschillen zitten.
Misschien geldt het ook wel voor andere producten / productgroepen, maar hierbij valt het me nu op.
Voorbeeld is de Esee Junglas (zie afbeelding), een groot mes dat bijvoorbeeld bij daadwerkelijke overlevingssituaties van pas kan komen voor het geschikt maken van hout voor vuur, het creëren van onderdak etc.
In de USA kost dit mes omstreeks de $150,00 in Nederland lijkt de prijs rond de € 230,00 te liggen, dat is ongeveer het dubbele.
Het geval wil dat het onderstaande mes in de USA geproduceerd wordt en dat, net als bijvoorbeeld invoerrechten kan een deel van de oorzaak zijn.
Echter bij produkten die in Azië gefabriceerd worden en daarna naar de USA geïmporteerd is het prijsverschil hier in Nederland net zo dramatisch.
Wat is hiervoor de verklaring?
Toegevoegd na 10 minuten:
P.S. Ik zie wel dat er een vraag over prijsverschil tussen de USA en Europa op het gebied van kleding is gesteld, misschien heeft dat wel dezelfde oorzaak als wat ik hier vraag, maar daar is niet echt een duidelijk antwoord op gekomen. Vandaar dat ik nog steeds benieuwd ben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.