Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik iemand die mij als particulier nog geld schuldig is, dwingen mij te betalen?

We hebben een mondelinge afspraak en ik heb nog € 800 euro van hem tegoed. Maar hij betwist dat nu ineens.

Toegevoegd na 1 uur:
We hebben het mondeling afgesproken, en ik hem dit schriftelijk wel bevestigd. Ook betaalde hij me in het begin maandelijks keurig, alleen de tussenpozen werden steeds groter, tot hij uiteindelijk na telefonisch aandringen soms wat overmaakte. Maar nu al ruim 3kwart jaar helemaal niet meer.
Heb alle stortingen van hem bij gehouden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met die stortingen van hem heb je wel een beter bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eib mijn antwoord is door mod verwijderd omdat je er niets aan had als je nog vragen hebt hoor ik het wel
bezwaar maken doe ik niet meer
dus juro foon bellen of juriedies loket en bewijs proberen te verzamelen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Niet. Of je moet op de een of andere manier bewijs hebben dat je hem het geld geleend hebt. Heb je het contant aan hem gegeven? Want dan is dit niet te doen. Behalve dan op illegale wijze ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vervelend..
ik denk je als je niets hebt laten tekenen , geen poot hebt om op te staan...
beter is het met die persoon in vrede contact te houden, misschien dat je het toch ooit nog eens terug krijgt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helaas geen poot om op te staan. Voor dit soort gevallen geldt: voorkomen is beter dan genezen. En ik snap dat het makkelijk praten is achteraf, maar je had dus beter e.e.a. op papier kunnen zetten om dit soort gedoe te voorkomen.

Ik heb het zelf ook meegemaakt met een goede kennis die mij 1200 euro schuldig was. Omdat alles mondeling was afgesproken kwam er uiteindelijk onenigheid over het verschuldigde bedrag waardoor ik niet alleen 600 euro, maar ook een vriendschap kwijt was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een mondelinge overeenkomst is een rechtsgeldige overeenkomst. Als je aannemelijk kunt maken dat de overeenkomst bestond, bv doordat anderen ervan wisten, zou je met verklaringen van die derden, naar de kantonrechter kunnen gaan.
Voor een zaak bij de kantonrechter heb je geen advocaat nodig.
Om het aanhangig te maken ga je het vragen bij de receptie van het kantongerecht hoe het moet. Zij helpen je verder.

Toegevoegd na 33 minuten:
Dus nu kan je makkelijk naar de kantonrechter.
Waarschijnlijk is de dagvaarding al genoeg om hem weer te laten betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag blijft dan hoe die anderen er van wisten. Waarschijnlijk wil de rechter dan bewezen zien dat deze personen ten tijde van het sluiten van de overeenkomst aanwezig waren. Het er in het verleden over verteld hebben tegen deze personen is niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ‘m al een ingebrekestelling gestuurd, zowel per gewone als aangetekende post, ook heb ik het via incassobureau profinca al geprobeerd.
Net wat Ineke zegt; een mondelinge overeenkomst is net zo rechtsgeldig als een schriftelijke overeenkomst. Het probleem is echter dat het vrijwel niet te bewijzen is. Was er iemand bij die jullie mondelinge overeenkomst kan bevestigen?

Als hij ook maar enige, schriftelijke reactie heeft gegeven op jouw bevestiging, kan dit ook een bewijs vormen. Vooral in combinatie met de stortingsbewijzen, dan wordt het geheel al aannemelijker.

Ik zou in ieder geval beginnen met een 'dreiging'. Stuur een professionele brief naar hem waarin je zegt dat je een advocaat in de arm hebt genomen (of in ieder geval rechtshulp, kan bijv. ook het Juridisch Loket zijn) en dat jij in je recht staat. 'Dreig' naar de rechtbank te stappen indien hij niet binnen een redelijke termijn betaalt. Leg daarbij uit dat de gang naar de rechtbank kostbaar is (zeker aangezien de rechter overtuigt zal zijn van jouw gelijk en hem in de proceskosten zal veroordelen) en veel tijd in beslag neemt.

Met andere woorden; bluf eerst een beetje, aangezien jouw verhaal waarschijnlijk geen stand houdt in de rechtbank.. Weet hij veel! Hij weet in elk geval zelf dat hij je nog geld is verschuldigd, dus misschien 'trapt' hij er wel in.. Klinkt een beetje kinderachtig, maar niet geschoten is altijd mis.. Het gaat tenslotte wel om 800 euro!

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh sorry, lees nu pas dat je hem al een ingebrekestelling hebt gestuurd..
Hmm.. Misschien tot iets minder beleefd dit keer?
Wel lastige situatie zeg!
Hopelijk heb je er van geleerd, zoiets zul je dus nooit meer doen! ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door jou goed doen ben je nu de dupe van een overeenkomst die niet 'rechtsgeldig is/kan zijn'. je kunt hem niet dwingen als je niet iets 'zwart op wit hebt'.

Waarschijnlijk ben je de rest van het geld kwijt, maar een ervaring rijker!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding