Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je geld bijdrukt zonder dat iemand dat weet, krijg je dan ook inflatie omdat er dan meer geld op de markt komt?

stel je hebt een manier uitgevonden waarbij je geld kunt namaken dat gelijk is aan het echte geld, geen verschil te zien.
je drukt voor 100den miljarden geld, een jaar lang doe je dit met regelmaat terwijl niemand het weet.
dan komt er veel meer geld op de markt maar niemand weet het, behalve jij.
daalt de waarde van geld dan ook omdat er meer bijkomt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
761

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ja, want er ontstaat veel meer geld in de samenleven; de aanbod zijde van de geldbalans wordt dus groter. Het gaat niet om het weten of er meer geld bijkomt, het gaat om de beschikbaarheid van het geld; de bereidheid om geld uit te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zou me dan wel logisch lijken dat de waarde van de euro dan minder word ja, maar ik denk niet dat het mogelijk is om zoveel geld bij te drukken wat precies op het echte geld lijkt en zonder dat iemand erachter komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal je niet lukken, want je kunt dat geld niet uitgeven. Wel kan je een auto kopen, een paar auto's eventueel. En al je boodschappen.
Maar hoe kan je dat geld op de bank zetten? dat wordt erg moeilijk, want een bank moet elke verdachte transactie melden. En het storten van 1 miljoen contant geld op een bankrekening is een verdachte transactie.

Oftewel: als je heel goed geld kunt namaken, dan kan je voor je dagelijkse leven alles daarmee betalen, tot en met de inrichting van je huis. Maar als je echt grote bedragen in omloop wil brengen dan zal je het via een bank moeten doen, en die krijg je niet zover dat ze dit zullen accepteren.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Dit wordt heel snel opgemerkt omdat er meer contant geld in omloop komt

Toegevoegd na 26 seconden:
Ja er ontstaat inflatie
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
nee er ontstaat geen inflatie
als jij heel veel geld bijdrukt hebben all andere mensen dat geld nog niet. dus jij bent wel heel rijk maar de rest moet met hetzelfde inkomen zien rond te komen.

verder is maar 5% van al het geld wat in omloop is papiergeld de rest is digitaal.

pas als je al dat geld verdeeld over de bevolking zodat iedereen meer uit te geven heeft daalt de waarde van geld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag. ff ervan uitgaande dat je dat geld kan uitgeven en dat ook doet en dat niemand wat doorheeft.
Vraag ik me dan wel af wat je gaat kopen van die gigantische geld hoeveelheid.
De banken bij jouw in de buurt zullen helemaal gek worden vol al dat contant geld.

(ik heb een stukje geschreven, maar dat werd zo vaag, omdat het om zo belachelijk veel geld gaat, dat het alle kanten op kan. dus de "delete knop" gebruikt)

Inflatie komt er zeker, ik gok met enige vertraging.
Je kan dit vergelijken met het bijdrukken wat de ECB (europese centrale bank) doet. Alleen krijg je eerst wat gekke effecten doordat jij bepaald waar het uitgegeven wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding