Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zet je een goede boekhouding op?

Ik ben bezig met een plan van aanpak om op freelance basis mijn dj werkzaamheden te gaan doen. Nu blijf ik erg bescheiden zoals altijd en denk ik dat ik er een x aantal opdrachten per jaar mee binnen haal.
'per opdrachte werken', inkomsten uit overige werkzaamheden zijn volgens mij posten waar je dit in kan onderbrengen?
Maar een goede administratie lijkt mij van levensbelang en ik weet ook wel dat je niet alles tot in de puntjes kunt voorbereiden. Ik zal dit dan moeten doen vanuit mijn Wajong uikering omdat ik helaas een spierziekte heb maar mij hier niet door laat van weerhouden mijn dromen proberen te verwezelijken.Wie kan mij hierin goede tips van de hand doen, in adviseren. Alvast dank jullie wel voor jullie hulp.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan ?
http://www.inzakengaan.nl/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier een website over het opstarten van een online boekhouding. https://www.boekhoudprogramma-vergelijken.com/online-boekhouden/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Dat een goede boekhouding belangrijk is heb je helemaal gelijk in. Heb je enige boekhoudkundige ervaring? Je basis is een goed rekeningschema. Welke kosten en welke opbrengsten verwacht je, en welke bezittingen en evt schulden heb je (bedrijfsmatig) en hoe rubriceer je dit. Daarnaast krijg je als zelfstandige ook te maken met o.a. btw. De kamer van koophandel helpen startende ondernemers met van alles en nog wat. Wellicht dat zij je hiermee kunnen helpen. Een forum als dit is daarvoor toch wat te beperkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is de bron iets voor je, je kunt het 14 dagen proberen.

Zoek een goede (betaalbare) boekhouder. Inderdaad dikke kans dat je kunt worden aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden. Inkopen zul je niet hebben (inkopen zijn goederen die je koopt om te verkopen) alleen kosten. Hou bijvoorbeeld een goede km administratie bij, ook van je bezoeken aan de KVK, groothandel etc. Vaak loopt dit aardig op en dat is mooi meegenomen. Zorg dat op elke factuur, bonnetje welke je ontvangt de btw vermeld staat, anders kan en mag je die niet aftrekken, EN hou de boel gescheiden. Ik ben zelf boekhouder en wat de klanten veel geld kost is het eruit filteren van de prive zaken.

Bij een kleine administratie is alleen een kas bijhouden voldoende (dan hoef je er niet een speciale dure bankrekening van te hebben). Je maakt dan per maand een opmaak, dingen die je per bank betaald zet je er ook in als uitgaven en aan het eind van de maand zet je het saldo op 0 door het saldo naar of van prive te boeken.

Een simpel excelbestandje is dan voldoen. zorg ervoor dat je niet teveel knoeit in zo'n bestand, omdat dan vaak de formules niet meer kloppen. Maak een leeg bestand en gebruik die elke keer als basis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor uw advies. Als ik nog wat vragen heb mag ik dan bij u aankloppen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat mag, als het me teveel tijd gaat kosten verwijs ik je door naar mijn baas ; ))
In jou geval als het niet om grote bedragen gaat maar kleine inkomsten kun je volstaan met een simpel spreadsheet. je moet dan wel wat verstand hebben van het werken met een spreadsheet. Je kunt dan op tabbladen de balans maken en een winst en verliesrekening. Op andere tabbladen maak je de kosten rekeningen die je nodig hebt zoals kilometervergoeding of reiskosten. materiaal ja ik weet niet wat je allemaal gaat betalen. Een rekening te betalen BTW en een Te ontvangen BTW. Betaalde BTW
En een rekening omzet of inkomsten.

Let erop dat je je inschrijft bij de KvK
Als je facturen verzend moet daarop je KvK nummer staan je BTW nummer
En de facturen moeten oplopend genummerd zijn
Ja als je geen verstand hebt hiervan kun je beter een boekhoudkantoortje opzoeken om hulp te vragen.
(Lees meer...)
ronron1212
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image