Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een koopcontract voor een kat, wat is opgesteld op blanco papier door een fokker, en getekend door fokker en koper ook rechtsgeldig?

Er wordt hier wel netjes Partij A, de koper, en Partij B, de fokker geschreven, en dat zij het volgende overeenkomen, dan een aantal punten.
Ik wil n.l. een fokpoesje laten steriliseren en haar een rustig nieuw huisje geven, omdat ze in de groep gaat vechten.
Maar ik heb geen contact meer met de fokster en wil dat ook heel graag zo houden.
Maar in het contract staat dat ik haar eerst toestemming moet vragen, vandaar mijn vraag.
Wie kan mij adviseren.... alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, zo'n contract is rechtsgeldig - mits er duidelijk staat wat wel en niet mag, en mits het door beide partijen is ondertekend. Aangezien dat kennelijk zo is, is het een rechtsgeldig contract.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ook al had het contract gesproken over Pietje en Marietje, in plaats van over partij A en partij B, dan nog was het rechtsgeldig geweest.

Een contract dat op een bierviltje of op toiletpapier is geschreven, is ook rechtsgeldig.

Toegevoegd na 4 minuten:

Een andere vraag is natuurlijk de "pakkans". Stel dat jij iets doet zonder toestemming te vragen. Je schrijft dat je geen contact meer hebt - dus wat is nu de kans dat de fokster er ooit achter zal komen?

Als ze er al ooit achter komt, hoe groot is de kans dat ze jou voor de rechter sleept?

Als ze er al ooit achter komt én jou voor de rechter sleept, welke "gigantische" boete zul je dan krijgen?

Goed, je pleegt dan weliswaar contractbreuk, en dat is niet toegestaan en niet netjes - maar als de consequenties niet te ernstig zijn, zou je dat kunnen overwegen.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, +1 En als aanvulling: al is het mondeling zo afgesproken, zonder papier, bierviltjes, toiletpapier en handtekeningen, dan nóg is het rechtsgeldig. Moeilijk aannemelijk te maken voor de rechter, maar wel rechtsgeldig.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding