Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom geeft de Amerikaanse centrale bank de bijgedrukte Dollars ( 600.000.000.000$ ) niet gewoon weg aan de inwoners van de VS ?

Dan kunnen de mensen het uitgeven .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat is een mooie gedachte. ;-)

Om wat beter inzicht te krijgen, wat er dan gebeurt, zou je die 600.000.000.000$ nog wat verder op kunnen voeren. Want geld bijdrukken kost bijna niets.
Waarom zorgt de Amerikaanse Centrale Bank er gewoon niet voor, dat iedere inwoner van de VS miljonair wordt?
Dat is hetzelfde, alleen nog wat ingrijpender.

Het gevolg zal zijn, dat mensen als idioten spullen gaan kopen. Televisies, auto's, huizen, computers. De vraag naar die spullen zal enorm toenemen. Een wet in de economie is, dat als er ergens veel vraag naar is, de prijzen zullen stijgen.

Zelfs met het bedrag dat jij in gedachten had, zal er een enorme inflatie ontstaan. Alles wordt steeds maar duurder, en al snel zal een pak melk 100 dollar kosten, en een computer 100.000 Euro.

Op een gegeven moment is het weggegeven geld van de overheid op, maar de mensen moeten nog wel dat pak melk kopen van 100 dollar. Daar is geen geld meer voor, dus er zullen loonsverhogingen moeten komen, met als gevolg nòg meer inflatie. We zitten dan in een spiraal, waar niet meer uit te komen is.

Uiteindelijk zal blijken dat al dat weggegeven geld niets waard is, want je kunt er nauwelijks iets voor kopen. Je zit dan in een economische crisis, die veel erger is dan de huidige crisis. Dat is de reden dat overheden voorzichtig zijn met het bijdrukken van geld, en geld weggeven helemaal niet aan de orde is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor dit mooie antwoord , die me inderdaad aan het denken zet. Het vreemde is : het geld komt nu op de markt , maar alleen banken en investeerders kunnen er bij . Het geld wordt zo wie zo "misbruikt ", denk ik , zie mijn vraag over de Carry Trades. www.goeievraag.nl/vraag/economie-vraag-carry-trades-klopt.102924
ronron1212
14 jaar geleden
Het geld komt niet terecht bij banken en investeerders maar bij de staats bank. Het geld wordt nergens aan weggegeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GoldEnten, je andere vraag had ik ook gelezen, maar ik vond die ingewikkelder. Deze vraag kon ik net aan ;-)
In je andere vraag gaat het niet om de vraag of aanbod van goederen of diensten, maar of er geld tekort is, of geld teveel. Dat is weer van invloed op de rente, en dan kun je rentes krijgen van 0% of 0.5%.
Maar dat is verschrikkelijk ingewikkeld. Er wordt steeds geld bijgedrukt, en "in de markt gezet", in de VS, en ik ga er maar vanuit dat ze dat een beetje verstandig doen. Knappe economen zijn het ook weer niet eens, wat de beste manier is, om van de staatsschulden af te komen, en de economie te stimuleren. Hoe dat dus allemaal precies zit, weet ik niet, want ik ben geen econoom. ;-)
Je stelt in ieder geval zeer interessante vragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt @Mesher. Ik vind het leuk om verschillende invalshoeken te bekijken over deze fenomenen.
Ik heb een boek gelezen, het is een vrij eenvoudig boek , over de Dollar en de waarde van vissen . Vissen is een metafoor voor produktie , kan graan zijn , kan olie zijn , iets van consumptie waarde dat wordt geproduceerd.
Het boek laat zien dat uiteindelijk , na heel veel onzichtbaar "geshuffel " met waardes van Dollars , goud , Yens en Renbini's , het uiteindelijk gaat om wat de waarde van een munt aan produktiegoederen vertegenwoordigd.
Uit het boek blijkt dat alle investeringen die worden gedaan op een - niet vrije markt manier- ( lees manipulatie , geld bijdrukken , munt afspraken ) uiteindelijk juist door die vrije markt worden blootgelegd , lees afgerekend. Amerika produceerd te weinig , en consumeerd te veel. Daar is de hele krediet krisis mee begonnen. Ze kunnen het Dollar probleem alleen oplossen door de rente te verhogen, zodat mensen weer gaan sparen . En niet meer op de pof huizen , auto's en andere fijne produkten kopen die ze nog niet "zelf" verdiend hebben. Als de theorie klopt zitten wij in Europa prima met onze economie. Niet alleen hebben wij veel gespaard ( oa in pensioenen ) . Ook hebben wij een positieve export quotum , en terwijl Amerika als handelspartner naar beneden zakt, komen de Chinezen en andere Aziaten hier spullen kopen . Met hun zelf gespaarde geld. Of het allemaal duurzaam is , wat er dan gebeurd , is een heel andere vraag. De rijkdommen van de aarde worden schaars, en ook daar krijgt de markt van de vrije economie spoedig mee te maken .

Andere antwoorden (2)

Dan is het zo weer op. Mensen geven het meteen uit. Vervolgens willen ze weer meer en gaan ze leningen afsluiten. uiteindelijk zijn de problemen veel groter dan nu.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord.
escape
14 jaar geleden
Nee, zo gaat dat niet. Het probleem is nou juist dat de mensen het NIET gaan uitgeven, omdat de ze de economie niet vertrouwen. Dan gaan ze het oppotten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in Amerika?
Weg geven gaat niet dat wordt de dollar direct nog lager. Het is geld dat geinvesteerd moet worden en schulden worden er mee afgelost
(Lees meer...)
ronron1212
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image